[selinux-aktiva] Webbplatsens målgrupper

Anders Lindbäck vetgirig at se.linux.org
Ons Dec 29 13:47:59 CET 2004

Vår webbpalts får besök av olika målgrupper och det har
varit tal om att använda flikarna högst upp på webbplatsen
till att slussa olika typer av målgrupper till specifika
startsidor för att snabbt lära dem att hitta rätt på
webbplatsen och även hitta det målgruppen specifikt söker.

Själv ser jag ungefär följande målgrupper:

- Nybörjare - för den som vill börja med Linux
- Press - för press som vill skriva om Linux och föreningen
- Företag - företag som vill lära sig mer och/eller använda Linux
- Medlemmar - hur medlemmarna kan aktivera sig i föreningen och
              hittar mer information om föreningen.

Jag tänker då mig följande för varje målgrupp
(notera att det mesta finns redan på webbplatsen
så mycket kommer bara vara länkar till de ställen
där man hittar informationen)

Nybörjare
  - Vad är linux
  - Vilken distro skall jag välja
  - Var hittar jag mer information på webbplatsen.
  - Hur får jag hjälp när jag har problem.
  - Hur blir jag medlem i föreningen

Press
  - Pressmeddelanden
  - Kontaktinfo
  - Vem ingår i styrelsen ?
  - Beskrivning av organisationen

Företag
  - Vad är Linux ?
  - Hur får man support för Linux ?
  - Var finns mer information om Linux ?
  - Var kan jag hitta Linux-konsulter ?
  - Vilka kan komma och hålla tal om Linux ?

Medlemmar
  - Hur blir jag medlem ?
  - Förmåner
  - Hur aktiverar jag mig
     - Jag kan skriva - gå med i dokumentationsgruppen
     - Jag kan tala - gå med i PR-gruppen
     osv osv
     Här kan även man tänka sig att arbetsgrupperna som behöver
     hjälp kan skriva 'jobbannonser'
  - Vilka arbetsgrupper finns det
  - Var hittar jag mer information på webbplatsen.
  - Hur får jag hjälp när jag har linux-specifika problem.

Någon har föreslagat att det skall finnas målgruppen utvecklare - själv
känner jag nog att är man så duktig så kan man kanske redan allt man behöver
för att själv hitta den informationen.

Finns det fler intressanta målgrupper som föreningens webbplats bör rikta
in sig på med en flik högst upp ?

--
Anders Lindbäck