[selinux-aktiva] Re: Re: Har du något intressant projekt som behöver pengar ?

Michael Alvmarken Michael.Alvmarken at alpha-plus.se
Fre Apr 8 13:53:18 CEST 2005

Tycker föreningen kan starta ett projekt för införandet av Linux som
desktop och/eller server i företagsmiljö.

Projektet bör fokusera på distributioner och program som gör att en
migrering från Windowsmiljön blir smidig, säker och relativt
enkel att administrera.

* Man kan ge exempel på vilka program i Linux som ersätter vad i Windows.
  T ex OpenOffice - MS Office
       Gimp - Adobe Photoshop
       Sodibodi - Adobe Illustrator
  Man kan även ge exempel på hur man använder Crossover Office, Wine mm
  för de användare som har applikationer som inte går att migrera till Linux.

* Man kan ge exempel på hur man installerar och konfigurerar Samba så att
  det fungerar i en AD-miljö, då man initialt kanske inte vill migrera sin
  befintliga serverpark.

* Man kan ge exempel på hur man installerar och konfigurerar mailservrar
  såsom sendmail och postfix. Där kan man också visa exempel på hur
  man integrerar sin linuxbaserade mailserver med MS Exchange i de fall
  man vill ha en mailgateway med SPAM-/virusscanning.

* Man kan ge exempel på hur man installerar och konfigurerar Spamassassin
  tillsammans med t ex Postfix så att man får ett fungerande SPAM-skydd.
  Där kan man även lägga till hur man lägger till/uppdaterar/skriver egna
  regelfiler.

* Man kan ge exempel på hur man installerar och konfigurerar Evolution så
  att man kan använda det ihop med Microsoft Exchange server.

* Man kan ge exempel på program för administration av klientdatorer/servrar
  som förenklar för administratörerna. Tänker närmast på nån motsvarighet
  till DameWare NT Utilities för Windows.

Det var några exempel jag kom att tänka på i all hast.

Bra projekt eller inte överlåter jag till er att tycka till om.

/Micke Alvmarken