[selinux-aktiva] Myndigheters websidor borde fungera i Mozilla/Firefox

Martin martin at linux.se
Sat Aug 27 22:22:07 CEST 2005

Det där är ganska komiskt, skall man bedöma det poltiska partierna
uteifrån vilken tekniskplattform dom kör på,  så blir de ganska lustligt
tom miljömupparna ( mp.se ) och kommunisterna ( V ) kör Microsoft
mjukvara. Jag tolkar det mera så här, att det finns en stor kompetens
bland webbyrårer och annat folk som kan ASP.  Dom starksaste Open Source
motstånadarna är oftast dem som har lärt sej Microsoft teknologi, och är
rädda att utvecklas.

Sedan är det väl så att Linux / FreeBSD bli lätt en proxxy eller
slavserver. Vad myndigheterna kör på sina servrar, skit i samma. Det man
däremot skall kräva, är att informationen är tillgängligt för alla,
ibland stötter man på direkt pinsamma saker, som när t.e.x Huddinge
kommuns hemsida inte gick att läsa Firefox, nu har dom dock åtgärdat
detta. För några år sedan gick t.e.x inte komma åt många banker från
Linux, idag går de väl de på flesta banker, väl bara handelsbanken som
envisa med sina mjukacertfikat.

En sak jag börja reta på mej, är t.e.x att E legtimationen inte fungera
under Fireforx, om det nu bero den lösning som Nordea har valt eller om
det berop på andra saker,  vet jag inte.

Sedan kan man bara konstatera att den offentliga sektorn, och särskilt
dom poltiska partierna har allders för mycket pengar att leka med,
därför tvingas dom inte lösningar som är kreativa och kostnadbesparade.
Det går till lite så inom offentligförvaltningt, gör man inte av med sin
budget, så får mindre pengar nästa år, man belönar inte enheter som är
effektiva utan belöna dem som bränner pengar.

// martin