RE: [selinux-aktiva] Remisssvar Enforcementdirektivet för upphovsrätt et al
niklo
niklo at comhem.se
Mon Dec 12 19:23:05 CET 2005
Ville inte bara klaga, initiativet är bra!
/niklo
-----Original Message-----
From: selinux-aktiva-bounces at se.linux.org
[mailto:selinux-aktiva-bounces at se.linux.org] On Behalf Of Anders Lindbäck
Sent: den 12 december 2005 17:24
To: Aktiva medlemmar
Subject: [selinux-aktiva] Remisssvar Enforcementdirektivet för upphovsrätt
et al
Detta är en förhandsutgåva för att ge er alla möjlighet att kommentera
den innan den skickas iväg på onsdag till Justitiedepartementet.
Svenska Linuxföreningen
Yttrande 2005-12-14
Dnr Ju2005/6587/L3
Sammanfattning
Svenska Linuxföreningen vill i det kraftigaste avråda från att
direktivet antas då det innebär lagstiftning som enskilt inte är
så stort sak men i sitt sammanhang så innebär direktivet stora
problem och kommer inte leda till stoppadet av organiserad
brottslighet vilket direktivet avser att stoppa.
1.Vag kriminalisering av brott. Det behövs en konsekvensanalys
över hur detta direktiv påverkar och exakt vad som kommer att
kriminaliseras för att inte råka ut för allvarliga konsekvenser
av direktivet. Det behövs att man först inför enhetliga re
gler/direktiv om vad som gäller inom de olika immaterialrättsliga
områdena för att kunna kriminalisera dem.
2.Stora hot mot småföretagare och privatpersoner. En kriminalis
ering av patentintrång är en ändring som allvarlig förskjuter im
materialrätten mot storföretag på småföretag och privatpersoners
bekostnad.
3.Fel ordning på lagstiftningen. Man kan inte först definiera vad
straffet är och senare definiera hur man begår brottet. För hur
skall man kunna bestämma ett rimligt straff för ett brott när man
inte vet vilka brott straffet omfattar ?
4.Straffskalan och olika kulturer.
5.Subsidaritetsprincipen bör gälla.
Svenska Linuxföreningen vill - nej kräver att Sverige med störs
ta möjliga kraft kämpar för att stoppa detta direktiv.
1. Vag kriminalisering av brott
Det område för vilket direktivet gäller är stort. Ett gemensamt
direktiv för kriminalisering av många olika brottsliga gärningar
är problematiskt när det är så vitt skilda brott som det är inom
immaterialrätten. Det faktum att det inte finns någon samordning
över vad som är brottsligt i de olika länderna gör att man i
praktiken inte vet vad som kriminaliseras genom direktivet.
Inom t.ex. patentområdet finns idag inget direktiv som samordar
vad som definierar ett patent eller vad för aktiviterar är lagli
ga respektive olagliga när det gäller patentintrång. Olika länder
har olika lagar. I Sverige är t.ex. är patentintrång
civilrättsligt och därför inte på något sätt straffbelagt med
fängelse.
Inom upphovsrätten finns idag ett direktiv som nyligen infördes i
svensk lagstiftning. Problemet är att detta direktiv innehöll en
mängd optionella punkter. Genom att olika länder inom EU införde
olika delmängder av dessa optionella delar så innebär det att up
phovsrätten inom EU inte är gemensam utan skiljer sig åt mellan
länderna.
Inom många immaterialrättsliga områden finns det därför inte en
gemensam syn på vad som är lagligt och olagligt i de olika
länderna. Det innebär att det är i praktiken omöjligt att inse
vad som då omfattas av kriminaliseringen i direktivet.
Det behövs en konsekvensanalys över hur detta direktiv påverkar
och exakt vad som kommer att kriminaliseras för att inte råka ut
för allvarliga konsekvenser av direktivet.
Det behövs att man först inför enhetliga regler om vad som gäller
inom de olika immaterialrättsliga reglerna för att kunna krimi
nalisera dem. Innan man kan överblicka hur direktivet slår så
måste direktivet som helhet förkastas. Först när man vet hur det
slår kan man tänka sig att ta fram ett nytt direktiv som är an
passat till vad man då vet. I nuläget vore det helt fel att
införa detta direktiv.
2 Dåliga regler för småföretagare och privatpersoner
För stora företag så kan detta ses som vanliga problem som de är
vana att hantera. För små företag och privatpersoner så kan det
ta direktiv innebära katastrofala följdverkningar.
Exempel en privatperson skriver ett datorprogram för Linux och
lägger upp det på nätet. Detta ovetandes om att datorprogrammet
använder sig av ett patent som finns i ett av EU-länderna - men
ej i Sverige. Idag så är detta inget problem då patentbrott är
civilrättsliga och inte gränsöverskridande i EU. Men i framtiden
med detta direktivi så kan plötsligt detta bli en kriminell han
dling och Sverige måste då ställa personen inför domstol och
dömma privatpersonen enligt det andra landets lagar.
En privatperson eller litet IT-bolag kan inte förväntas kunna
läsa alla andra EU-länders språk och kunna gå in i deras patent
databas för att se till att han inte bryter mot något av deras
patent. Genomförs patentet så innebär det i praktiken ett all
varligt hot mot all utveckling av fri och öppen programvara som
Linux. Men det är även ett stort hot mot företagare som inte har
stora ekonomiska mäjligheter för att undersöka vilka intrång i
olika immaterialrättsliga rättigheter man begår.
En kriminalisering av patentintrång är en ändring som allvarlig
förskjuter immaterialrätten mot storföretag på småföretag och
privatpersoners bekostnad.
Det är fel att inför direktiv som försämrar rättstryggheten för
vanlig folk och att därför anser Svenska Linuxföreningen att di
rektivet bör förkastas.
3. Fel ordning på lagstiftningen. Att först kriminialisera ett
brott utan att definiera vad brottet innebär, gör att man inte
vet hur lagstiftningen slår i de olika länderna. Det rimliga är
att EU först kommer med direktiv på alla immaterialrättsliga
områden för att senare komma med lagstiftning hur man bekämpar
brotten. Hur skall man kunna bestämma ett rimligt straff för ett
brott när man inte vet vilka brott straffet omfattar ? Alla
förslag till polismetoder för att finna brott och alla förslag
till kriminaliseringar kan bara ske om man vet vilka brott som
skall beivras så att man vet vilka metoder och straff som kan
vara rimliga. Annars blir det bara rena gissningar av vad som är
bäst. Det förefaller mycket orimligt att basera en lagstiftning
på rena gissningar när det i praktiken innebär att folk kan åka i
fängelse pga en gissning. Det är fel att inför direktiven i fel
ordning. EU måste först införa direktiv på hela immaterialrätt
sområdet innan man inför direktiv på hur brott mot dessa skall
bestraffas. Därför anser Svenska Linuxföreninge att hela direk
tivet endast kan förkastas i nuläget. När man infört direktiv på
hela området så kan man då göra en översyn och se om ett liknande
direktiv som detta kan behöva införas.
4. Straffskalan och olika kulturer Enligt svensk lagstiftning är
2 år gränsen för när ett straff anses grovre eller lindrigare.
Enligt direktivet så är den gränsen 4 år dvs det finns en
diskrepans mellan vad som EU anser vara värre brott och vad
Sverige och svenskarna anser vara värre brott. Direktivet i sig
innebär därför en kraftig ökning av strafftiden för brott mot vad
som är normalt i Sverige. Det innebär att strafftiden relativt
andra straff för andra brott ökar. Det innebär att straffsatsen
ändrar folks inställning till lagarna.
Idag finns en stor olaglighet gällande piratkopiering där många
svenskar uppenbarligen inte inser allvaret i brottet. Genom denna
lagstiftning där man plötsligt fördubblar strafftiden för sådana
brott så innebär det en ytterligare änsträngning mellan vad lagen
anger och vad miljoner svenskar anser är rätt. Rättsamhället
håller på att urgröpas av att innevånarna inte följer lagarna.
Att då ytterliga öka denna klyftan kan leda till ökad misstro mot
lagarna, polisen, domstolarna och politikerna dvs hela
rättsväsendet. Linux är beroende av att folk följer up
phovsrätten för Linux. Distribution och vidareutveckling av pro
gramvaran är beroende av att folk följer upphovsrättslagen.
Skulle den sluta följas så skulle det vara dåligt för Linux ,
Linuxanvändarna och speciellt Linuxutvecklarna. Därför är Svenska
Linuxförningen helt emot att man ytterligare vidgar klyftan mel
lan vad vanligt folk tycker och vad lagen säger.
Det är viktigt att lagen har en förankring hos vanliga folket för
att den skall följas. Dålig förankring kan leda till att folk
även tycker andra lagar behöver inte följas, med ökad laglöshet
som följd. För svensk del finns det ingen anledning att öka klyf
tan i samhället.
Varje folk i EU har olika kulturer rättsuppfattning och lagstift
ning gällande vad som är lagligt och olagligt. Därför bör man vid
en gemensamma ramlagar se till att den minsta strafftiden är sam
ma som den minsta strafftiden i EU-länderna. Därför bör direk
tivets artikel 2 skrivas om så att man ändrar minimumstrafftiden
från 4 år till 2. Det hindrar inte på något sätt att en del
länder länder att ha strängare straff.
5. Subsidaritetsprincipen bör gälla.
Hur långa ett straff skall
vara eller hur höga böter skall vara är något som är unikt för
varje land och en del av det landets kultur. Att då från EU-håll
bestämma strafftiden och därmed gå in och ändra varje lands kul
turo och samhälle är inte något som ändrar den generella
ekonomiska tillväxten inom EU. Varje land borde därför helt
själva bestämma straffsatser och beloppgränser så att dessa an
passas till varje lands unika kultur och samhälle. Det vore
därför bäst om varje enskilt land i sig bestämmer sådant.
Stoppa internationell organiserad brottslighet är något som behövs. Men
då krävs ett direktiv som tar fasta på det och ser till att de
olika länderna samarbeter och inte låter onödig byråkrati hindra
sådant. Med det är ett helt annat direktiv än detta för här mis
sar man det målet helt eftersom det inte finns några artiklar i
direktivet om hur de enskilda länderna skall göra för att
åstakomma internationellt samarbete för att ta fast interna
tionella ligor.
Den artikel 17(2) man hänvisar till för att
införa detta direktivet (på sid 9texten) säger inget om att det
finns behov om att kriminalisera brott mot immateriella
rättigheter utan kan bara tolkas som att EU måste göra det
lättare att skydda sina rättigheter. Kriminalisieringen är ett
försök att utvigda EU kontrollmakt utanför de områden som EU-
fördragen gäller och måste ses som ett brott mot subsidaritet
sprincipen.
Svenska Linuxföreningen anser därför att straff när
det gäller det immateriella rättigheter bör falla på varje en
skilt land och därför enligt subsidaritetsprincipen inte bör
beslutas av EU direktiv. Direktivet bör därför förkastas.
_______________________________________________
selinux-aktiva mailing list
selinux-aktiva at se.linux.org
http://mail.se.linux.org/cgi-bin/mailman/listinfo/selinux-aktiva
More information about the selinux-aktiva
mailing list