[selinux-aktiva] IRC-kanalen #selinux

Jens Hjalmarsson jens at se.linux.org
Sön Feb 6 20:39:52 CET 2005

Hej,

Jag är en av föreningens två irc-administratörer. Vi har, som tidigare
nämnts i denna tråd regler på http://se.linux.org/kommunikation/chat. Av
någon anledning framgår det inte att jag finns på den sidan, men jag finns
alltså, så Tobbe är inte själv.

> jag skriver detta mail av anledning att det varit en diskussion i "vår"
> irc-kanal #selinux om en viss person (nämner inga namn). Många tycker
> att de ansvariga (oparna) inte tar sitt ansvar, men samtidigt finns det
> inga regler i Svenska Linuxföreningen som säger att man inte får göra
> som som personen har gjort. Detta utgör ett problem för allas trevnad i
> IRC-kanalen och borde åtgärdas snarast möjligt.

Jag anser att vi gör så gott vi kan. Vi har vid flera tillfällen agerat då
reglerna bryts. Det finns olika nivåer på de åtgärder vi kan ta. Vi kan
bannlysa någon från att använda föreningens irc-servrar, eller stänga någon
ute från vissa kanaler. Alla kan göra fel, och alla ska få en chans till.
Men gör man fel gång på gång utan att bättra sig så kan dessa chanser ta
slut.

Samtidigt är det så att vi inte kan se allt som händer. Därför är det bra om
vi får meddelanden om det händer något. E-postadressen
selinux-irc at se.linux.org går bra att använda, likaså kan man skicka ett
meddelande till mig (OldSmurf) eller Tobbe.

> Ett alternativ är att skriva mer IRC-specifika regler som enbart gäller
> för IRC-kanalen. Som ett komplemment till detta kanske fler operatörer
> behövs för att upprätthålla ordningen och se till att reglerna följs,
> detta för alls trevnad.

Idag är vi runt 70-80 användare. Det är ganska mycket för två operatörer, så
det kan nog vara så att det behövs några till. Om någon är intresserad av
att hjälpa till med driften av irc-servrarna kan ni höra av er till
selinux-irc at se.linux.org.

> Några andra saker att fundera på är t.ex. vilken typ av diskussioner
> vill man att kanalen ska innehålla? Ska den enbart innehålla
> diskussioner gällande Svenska Linuxföreningen eller ska det vara en
> öppen kanal där man fritt kan diskutera allt mellan himmel och jord inom
> vissa gränser?

Min åsikt är att #selinux ska vara en kanal öppen för det mesta, självklart
inom vissa gränser.

> 1. Hur ska vi göra för att reglerna för IRC-kanalen ska synas bättre?

De står när man ansluter sig till IRC-servern (/motd), men det kanske kan
stå i kanalen också.

> 2. Behöver reglerna uppdateras?

Kanske.

> 3. Vad blir konsekvenserna om någon bryter mot reglerna? Ska man bli
> banlyst från kanalen eller kanske t.o.m. utesluten ur föreningen?

Det beror självklart på hur pass grov överträdelse det är.

> 4. Vem/vilka ska bestäma konsekvenserna av regelbrott?

Antingen de som har op i den aktuella kanalen eller administratörerna av
servern.

> 5. Kan man bryta mot reglerna flera gånger och sedan be om ursäkt så är
> allt löst? (Har sett att detta hänt) Man vill gärna ge personer en andra
> chans, men bör de få en femte, sjätte och sjunge chans också?

Det beror på hur pass grovt man bryter mot reglerna, på vilket sätt med
mera.

> 6. Vem/vilka ska se till att reglerna efterföljs? Efter att ha läst
> reglerna kan jag säga att man ofta ser regelbrott i kanalen utan att någon
> gör något åt det.

Idag är det mitt och Tobbes jobb vad gäller hela servern och styrelsens jobb
vad gäller kanalen #selinux. Om någon annan är intresserad är det bara att
höra av sig.

Jens