[selinux-aktiva] dokumentation

Tim Terlegård tim at se.linux.org
Tors Jan 6 20:44:42 CET 2005

On Thu, 6 Jan 2005, Cristian Ionescu-Idbohrn wrote:

> En vanlig dist som Debian erbjuder följande verktyg:
>
> harden - Makes your system hardened
> harden-clients - Avoid clients that are known to be insecure
> harden-development - Development tools for creating more secure programs
>
> Länkar kan kanske också duga:
>
>   http://packages.debian.org/unstable/admin/harden
>   http://www.debian.org/doc/manuals/securing-debian-howto/

Vad gäller säkerheten så tänkte jag inte gå så djupt. Debian med
uppdaterade paket, onödiga paket avinstallerade, uppdaterad kärna och
inga onödiga tjänster igång - det borde vara en hyfsat säker server utan
att grotta ner sig alltför mycket i säkerhet. Det går ju att patcha hur
mycket som helst om man vill det. Lite mer avancerade åtgärder kan man ha
med i kompletterande artiklar sen. Du kanske har lust att skriva lite?

Tim