[selinux-aktiva] publik server med nfs-utdelning

Jakob Carlsson esrange at paranormal.se
Sat Jan 22 12:39:14 CET 2005

> För att hjälpa företag på traven så skulle en av tjänsterna kunna
> vara en Exchange-ersättare. Man ska mot den servern kunna testa
> e-post och kalender för att se om det funkar till belåtenhet. Man kan
> göra likadant med samba-utdelning. För att det inte ska utnyttjas fel så
> kan man rensa epost, kalender och utdelade katalogen varje natt.
>
> Detta kan kanske hjälpa nystartande småföretag att testa hur det
> fungerar. Med installationsanvisningar så vet de att de inte är
> utelämnade.
>
> Det kan givetvis vara något för privatpersoner också...

Nu börjar det här verkligen bli intressant, om det blir något med det så
kan du räkna med min hjälp med att fixa det :)

Ska bli kul att kunna testa och se hur man ska configa dom sakerna som man
inte vågat testa på sin egen server för man har inte varit lagom säker på
hur dom ska configas rätt för att inte ha stora säkerhetshål i sig.

Men frågan är ju då vad man ska välja för olika saker att köra där,
webbserver finns det ju egentligen bara ett val :) nämligen apache, men
databas finns det ju minst två (MySQL och PostgreSQL) som är stora och bra
och mail finns det en väldans massa olika.

--
Jakob Carlsson
esrange at paranormal.se
http://esrange.tk