[selinux-aktiva] publik server med nfs-utdelning

Anders Lindbäck vetgirig at se.linux.org
Sat Jan 22 15:05:59 CET 2005

Sebastian Dahlgren yttrade Sat, Jan 22, 2005 at 02:29:46PM +0100:

> NFS lider av några säkerhetsbrister. För det första bör det nämnas att
> NFS (Network File Sytem) körs okrypterat över UDP. Jag har själv
> tittat på en bugg i NFS som i vissa lägen kan sätta NFS
> autensieringsmetod ur spel. Det innebär att vilken användare som helst
> kan få root utan pwd.

Ja, NFS bör man inte köra i en fientlig miljö.

Vad jag undrar över är varför man måste sätta upp en levande dator ?

Sätt upp en dator på riktigt, kopiera sedan allt till en CD och
sedan bara dela ut CD-n ?

Man kan då dela ut att man kan browsa filerna på CDn via http, ftp afs,
samba och whatever ?

Notera att om man vill dela ut det via NFS eller AFS så måste
den som vill titta på den faktiskt ha installera klienter för
det.

--
Anders Lindbäck