[selinux-aktiva] Supportforum, föreningens bord?

Alexander Nordström lx at se.linux.org
Sön Jan 23 20:53:27 CET 2005

On Sun, 23 Jan 2005 20:27, Leif wrote:
> Det jag tänkte var, att då bbs.linux.se är troligen sverges största
> Linux forum för support. Finns det någon mening med att föreningen
> försöker bygga upp ett stortforum på sin webbsida med samma
> inriktining? Vore det inte bättre att vi fokuserar på andra saker.

Jag tycker att webbforum och e-postlistor passar bra ihop med våra
övriga aktiviteter. Vi vill utgöra en mötesplats för alla som är aktiva
användare av fria program, och då känns det naturligt att vi
tillhandahåller så många som möjligt av de resurser som den skaran kan
ha användning för.

En sak som kanske skiljer oss från mängden är att vi är en icke
vinstdrivande, demokratisk förening. Då menar jag inte att
vinstdrivande, privata projekt är sämre, men jag tror att vi kan
komplettera dem. Sedan ska det sägas att vi i föreningen inte har
någonting emot att samarbeta med andra organisationer kring diverse
projekt om det är i enlighet med medlemmarnas intresse.

> Å andra sidan så om vi lyckas skapa ett stort forum med tonvis med
> besökare så kan det generera fler som är intreserade av att skapa tex
> dokumentation. Typ kortare HOWTOs.

Ja, och eftersom vi producerar dokumentation så blir det väl rätt
naturligt att vi diskuterar arbetet kring det i föreningens
kommunikationskanaler. Och gör vi det känns det väl rätt naturligt att
vi också diskuterar tekniska aspekter och relevanta allmänna frågor.
Det känns inte vettigt att stänga ute sådan diskussion. Vidare kan man
se diskussionsforum och listarkiv som utmärkta källor för
"dokumentation" i sig; även om den produceras och läses på ett lite
annorlunda sätt så fyller den ofta samma funktion.

--
Alexander Nordström
Svenska Linuxföreningen