[selinux-aktiva] Sökes: någon som använder GIMP

Alexander Nordström lx at se.linux.org
Sön May 15 05:04:08 CEST 2005

On Sun, 15 May 2005 03:44, Jonas Björk wrote:
> Jag hade tänkt mig att det skall bli en komplett manual till slut. En
> bra början är att skriva en kom-igång-guide. Ett kapitel/appendix med
> "så gör du i Photoshop, så gör du i GIMP" vore bra också.

En renodlad teknisk referenshandbok är sällan tillräckligt med program
av den här typen. Det behövs exempel som stimulerar kreativiteten.

Att bara utnyttja de funktioner som finns i programmet är att likna vid
att kunna spela andras musik. Att däremot kunna kombinera funktionerna
för att upptäcka nya möjligheter är som att skriva egen musik.

Häromdagen kom jag till exempel på hur man kan konvertera en bild till
gråskala med mer kontroll än om man bara använder menyalternativet
eller drar ner på färgmättnaden.

Filmfotografer kan välja mellan olika filmer och filter för att framhäva
valda färger. En viss filmsort och filter kan till exempel få vissa
färger att se mörkare ut, andra kan få dem att se ljusare ut. Faktum är
att vi som fotograferar digitalt i färg och ibland har ett svartvitt
resultat i åtanke har samma valmöjligheter, eller mer.

Såhär gör man i Gimp: skapa ett nytt lager ovanför bilden, helt fyllt
med svart. Sätt lagrets blend mode till saturation. Bilden ser nu
svartvit ut. Gå till det underliggande lagret och justera dess färger.
Inställningarna för färgbalans är särskilt användbara, liksom att
justera levels för varje enskild färgkanal.

Pröva till exempel med en porträttbild. Titta på originalbilden för att
se vilken ögonfärg personen har, och försök sedan att framhäva denna i
svartvitt, samtidigt som du gör resten av porträttet så tilltalande som
möjligt.

--
Alexander Nordström
Svenska Linuxföreningen