[selinux-aktiva] Swedish Tux Award eller "fonden"

Jonas Björk jonas at trinix.se
Ons Okt 12 13:28:57 CEST 2005

Kära vänner,
Jag satt och åt korv med potatismos från Pølsemannen nu på lunchen
och fick en brilliant ide - som alla mina ideer är.

Varför inte starta en fond i föreningen? Där vi medlemmar avsätter en
liten peng varje månad till fonden? Det finns folk som sätter in
100/200/500 varje månad till världens barn (som de kör på TV4).

Jag pratade lite på IRC om detta, och kom fram till att 50 kr/mån är
det lägsta som är lönt administrationsmässigt. Ein Andersson tyckte
50, 100, 150, 200, 250 och 500 kr /mån vore bra belopp. 50 kr är en
starköl mindre på krogen varje månad för att få en bättre plattform
för spridandet av fri och öppen programvara i sverige.

Vad skall pengarna som samlas in användas till?

* Föreningen har inga problem att visa upp sig på Dream Hack nästa
år, eftersom föreningen inte behöver vara orolig för finansieringen.
* Uppmuntra utveckling av fri programvara för skrivbordet, det saknas
så många program för t.ex. Linux för att företag skall kunna gå över
från Windows - nej, alla sitter inte med ordbehandling, e-post och
webb enbart.
* Årsmötet eller som det får kallas "Swedish Tux Awards" (lite
skämtsamt) - där medlemar som gjort speciella saker i olika
kategorier röstas fram och vinner ett stipendie eller liknande för
sin insats.

Total insyn i fondens ekonomi är ett krav, och en styrelse som är
oberoende bör förvalta den. Medlemmarna röstar fram vinnaren genom
ett publikt forum där en medlem = en röst.

Nåväl, detta är bara början på en utveckling av ideen. Bollen ligger
hos styrelsen och jag ser fram emot ert positiva svar :)

mvh/ jonas björk

--
Jonas Björk
TriNix AB, Helsingborg, Sweden