[selinux-aktiva] Linux i skolan

Cristian Ionescu-Idbohrn cii at se.linux.org
Fre Sep 23 12:29:12 CEST 2005

On Fri, 23 Sep 2005, Jörn Ryder wrote:

> Anledningen till att vi inte har linux på skrivborden än tror jag
> mycket beror på att dom typer av maskiner som jag köper till skolan
> (typ kontorsdator) redan har XP pro licens inbakad i priset.

Visst. Och där finns problemet. Företaget jag jobbar för köper
kontorsdatorerna _utan_ OS. Det blir biligare så :)
OS installationen är automatiserat och görs med FAI. I princip går det
till så här att man kopplar in datorn där den ska stå och bootar den
med en diskett. 10 min senare ombootar man datorn, loggar in och
försöker vara produktiv ;-)

mvh,
Cristian