[selinux-aktiva] 24-timmarsmyndigheten

Kenneth Ekdahl sensei at as2-6-3.lde.g.bonet.se
Sön Aug 20 20:01:23 CEST 2006

> tror inte det satsas speciellt mycket på att de kommunala
> IT-teknikerna/samordnare ska hålla sig uppdaterade. Har förvisso
> inte några fakta att basera det på, det kanske är någon som har
> insikt i detta?

Jag känner igen det från min kommun, deras it-avdelning kastade bort
totalt två man-dagar på att försöka övertala mig och en till att sluta
lura i "fårskocken" en massa dumma idéer. Med "fårskocken" menade han
sina chefer, våra kära folkvalda, och med "dumma ideer" menade han
tankar på linux och OpenOffice.

Tyder på en fin inställning till demokrati...

PowerPoint-presentationen de använde för att visa hur de lyckats röra
till kommunens it-infrastruktur kördes i powerpoint, men var gjord i
OpenOffice av en av deras juniormedarbetare. ;-P

Detta var kanske två år sedan, nu har de tydligen i alla fall pushat ut
Firefox till alla kommunens datorer, ett litet steg i rätt riktning i
alla fall.

Ett belysande exepel på deras kompetensnivå är att de blev förbannade
när en råkade avslöja vad de använder för brandvägg, som om det skulle
vara svårt att ta reda på utifrån utan att bli loggad.

--
  Kenneth Ekdahl (sensei at sensei.nu), (sensei at cpan.org)
  http://sensei.nu http://merit.sensei.nu