[selinux-aktiva] Svårt att få vara med i offentlig upphandling.

Martin fist_of_heaven at bredband.net
Mon Feb 13 14:45:06 CET 2006

> Var någonstans står det något om likvärdig ?

Det stod ett flertal gånger :)

>Det hela handlar om det faktum att de gör en upphandling där det
>står att de vill upphandla bilar av modell BWM och ej godkänner
>bilar av modell Saab - trots att det bryter mot lagen att skriva
>så - och länsrätten håller med och anser det inte vara ett skäl
>till att upphandlingen är olaglig.
>
>I praktiken godkänner de inte produkter som är likvärdiga för att de inte
>har samma dekalmärke på bilden.

Jag måste hålla med Martin här. Hade upphandlingen gällt något annat så
hade nog öppna standarder mycket väl accepterats. Problemet ligger som
sagt inte i lagen eller tolkningen av den, utan att vissa mjukvaror har
blivit standard. Det blir ett moment 22, när det inte går att bryta det
monopolet. Hur som helst är syftet med en personal-PC inte att helt utan
vidare ge personer en bra och en i jämförelse med butik billigare PC,
utan det måste rimligtvis vara för att höja deras kompetens. Om
företaget (eller dylikt) i fråga inte använder Linux har jag svårt att
se att det skulle vara berättigat att låta personalen köpa en sådan PC
genom jobbet. Tyvärr.

Jag tror dock att lagbrytande av mer tveksamt slag förekommer på andra
håll när det gäller offentliga upphandlingar, definitivt.
//Martin2