[selinux-aktiva] Re: Regeringen går över till Windows mediaspelare

Jakob Carlsson esrange at paranormal.se
Sat Juli 1 11:59:53 CEST 2006

> nja, jag skulle vilja hävda att sakfrågan är att genom detta val som
> stänger man medvetet ute alla de sominte kör microsofts operativsystem,
> vilket är negativt ur svenskt demokratisynpunkt. Min gissning är att man
> genom någon slags ekonomisk argumentation har bestämt att eftersom "alla
> ändå kör windows, och våra tekniker kan windows, för vi har en enhetlig
> miljö i våra IT-system" så skall man bara stödja windows.
>
> Vilket är korkat, för om man hade haft ett långsiktigt ekonomiskt
> perspektiv så hade man förstått att det lönar sig att satsa på öppna
> [...]

Vilket gör det ännu trevligare att läsa att www.regeringen.se körs på
Resin 2.1.12 enligt [0] som är en open-source-webserver som är helt gratis
att ladda ner. De har tidigare kört Apache på Unix och jag ser inte ett
dugg om windows.

[0] http://uptime.netcraft.com/up/graph?site=www.regeringen.se

--
Jakob Carlsson