[selinux-aktiva] Re: Regeringen går över till Windows mediaspelare

Patrik Nilsson blambi at telia.com
Tors Juni 29 19:44:48 CEST 2006

> Dessutom testede jag precis[0], och man kan faktiskt spela upp filerna
> i mplayer, som är en mediaspelare för linux. Jag har ingen koll på
> detaljerna om filformatet dock, det är mycket möjligt att det finns
> patentfrågor och liknande som kan hindra vissa OSS-program att stödja
> formatet, tex pga licensfrågor. Men helt utlämnade är vi alltså inte.

Jag gissar lite snabbt att du kör en x86 maskin och inte heller brytt
dig om att du kört in icke-fria codex's?
Tråkigt nog ställer det till stora problem för andvändare på andra arch
en x86.
Jag kan inte se ett dugg av den filmen tex.

WMV9 som det var i detta fall kommer nog alldrig att kunna stödas av
fri-programvara,
Eftersom formatet dels är "skyddat" via DRM och då ställer det till det
för amerikanska andvändare och utväklare pga DMCA.

--
((_/)o o(\_)) Patrik Nilsson