[selinux-aktiva] Re: Regeringen går över till Windows mediaspelare

Dario Lopez-Kästen dario at ita.chalmers.se
Fre Juni 30 09:26:49 CEST 2006

Fredrik Jonson said the following on 06/30/2006 09:03 AM:
> Korrekt. Men, var inte den tidigare webb-tv-tjänsten på riksdagens webb
> baserat på realvideo, och är inte den egentligen precis lika proprietär
> och hemlig som det nya formatet? Enda skillnaden är väl att real player
> råkar fungera på något fler plattformar än wmv9?

jo, fast real är inte på samma sätt som mediapleyer uttalat inriktat på
ett enda OS. De finns i alla till dags dato helix, t.ex, som spelar upp
real och andra palttform stöds mer eller mindre aktivt (så vitt jag vet).

> Sedär, då är det ju det som är sakfrågan.

nja, jag skulle vilja hävda att sakfrågan är att genom detta val som
stänger man medvetet ute alla de sominte kör microsofts operativsystem,
vilket är negativt ur svenskt demokratisynpunkt. Min gissning är att man
genom någon slags ekonomisk argumentation har bestämt att eftersom "alla
ändå kör windows, och våra tekniker kan windows, för vi har en enhetlig
miljö i våra IT-system" så skall man bara stödja windows.

Vilket är korkat, för om man hade haft ett långsiktigt ekonomiskt
perspektiv så hade man förstått att det lönar sig att satsa på öppna
format och programvaro i längden.

Det är oroväckande att man på detta sätt sätter ett pris på vad
demokrati "får lov att kosta". Demokrati har inget med
kostnadseffektivitet att göra.

mina 2 ören,

/dario
--
Dario Lopez-Kästen, IT Systems & Services Chalmers University of Tech.