[diskussion] Microsoft köpte SIS för att rösta igenom OOXML i Sverige

Marcus Rejås marcus at rejas.se
Tis Aug 28 07:14:40 CEST 2007

On 08/27 22:42, Jens Odsvall wrote:

> Finns det något vi kan göra?
> Har läst på olika bloggar, att det sprids mycket fort. Vad som
> inträffat.

Just nu är det nog mest att vänta och se vad som händer. SIS beslut går
det inte att ändra på. Jag skal se om jag kan få fram hur de olika
deltagarna röstade. Jag lämnade mötet tillsammans med IBM, Jonas Bosson
och några till. David Vuorio från FFII och Georg C.F. Greve som
representerade Google (men som också är president i FSF Europe) var kvar
hela mötet och kommer säker med mer detaljer idag.

Vi hoppas att det blir skriverier i pressen om vad som hänt. Lite vet
jag att det kommer att bli men kanske inte så mycket som man kan hoppas.
De som misskött sig tycker jag är varken Microsoft eller företag som
gick dit bara för att rösta (även om det är mycket oetiskt) utan det är
SIS som låter sig köpas. Det borde inte vara möjligt att bara dyka upp
på ett möte med en ifylld ansökan om att bli medlem och sedan lägga sin
röst.

Hade man varit mer förberedd på detta hade man samlat in pengar och
bjudit in slumpvis utvalda människor på gatan med en varsin blankett
och bett dem rösta nej.

  /Marcus

--
Marcus Rejås           jabber:   marcus at jabber.rejas.se       ,= ,-_-. =.