[diskussion] Envar sitt eget televerk

Cristian Ionescu-Idbohrn cii at se.linux.org
Tors Dec 6 14:13:27 CET 2007

On Thu, 6 Dec 2007, Marcus Rejås wrote:

> Det är många som av olika anledningar är mer eller mindre tvingade
> att använda icke-fri programvara.

Om jag sitter på jobbet där jag "tvingas" att använda ikke fri
mjukvara, då avstår jag från att exvis. använda ett ikke fri
epostprogram tills jag har kommit hem, för att där hemma använder jag
bara fri mjukvara.

> Det är det som kallas inlåsningseffekter och vi är många som jobbar
> med att motverka dem.

Så bra.

> Att någon som är fångad i icke-fri programvara propagerar för fri
> programvara ser jag inte som något konstigt.

Ingen av oss kan vara _helt_ fångad i ikke fri mjukvara.

> Att det sedan finns program som är slutna, är dåliga på att följa
> standarder och andra otyg är beklagligt,

Hjälper inte särskilt mycket att konstatera att det är, som du säger,
"beklagligt".

> men det gör det inte mer troligt att Erling har ett speciellt
> uppdrag.

Jag vet inte.  Jag vill inte tro det.  Men det här handlar _inte_ om
personen Erling.  Det handlar om ett företeelse.

> Jag känner Erling och tror knappast att han har någon dold agenda.

Jag hoppas det.

> Tvärt om så jobbar han hårt med nätverket i Datorföreningen i
> Stockholm.

Jätte bra.

Men föreningen har, så som jag ser det, ett trovärdighets problem som
behöver åtminstone diskuteras och helst lösas.

Föregå med gott exempel på ett trovärdigt sätt, vore inte så dumt ;)

vh,

--
Cristian