[diskussion] Envar sitt eget televerk

morg at borgeby.se morg at borgeby.se
Sat Dec 8 03:32:20 CET 2007

On Fri, December 7, 2007 20:20, Cristian Ionescu-Idbohrn wrote:

> Att _inte_ använda fri och/eller "open source" mjukvara och samtidigt
> påstå att grannen/släktningarna bör flytta över till _just_ fri och/eller
> "open source" mjukvara skapar ingen trovärdighet.  Att själv använda fri
> och/eller "open source" mjukvara är _beviset_ för att det funkar minst lika
> bra som ofri och/eller "closed source" mjukvara.

Håller med dig här, springer man runt och försöker få folk att installera
ubuntu på sin nya hemmadator, men kör windows hemma själv, blir det ju
lite konstigt.

Men poängen tycker jag är att inte alla uppmanar folk att köra linux på
sin hemdator, det finns många många andra användningsområden för linux
(och andra fria programvaror) och de som gör det bör också uppmuntras, då
all uppmärksamhet är positiv.

> Det ser ut som att du inte är ensam om att tro det, tyvärr.  Hur kan jag
> på bättre sätt visa att "fri programvara e bättre" än genom att använda den
> själv?

Klart måste man använda det själv (jag tror ingen predikar för open source
utan att använda det själv på nått sätt), men man måste inte använda det
alltid och man "behöver" bara använda det i det området man försöker
övertyga andra att använda det inom.

För att fortsätta med exemplet outlook. Om din granne frågar dig vad som
är så mycket bättre med mailklienterna som finns till linux jämfört med
outlook, vad har du att svara honom om du inte provat/använt outlook de
senaste åren? Att det är gratis, fritt och man riskerar inte att låsa sig
till en tillverkare? Tror tyvärr inte det slår så hårt hos de flesta
grannar...

Men en som måste använda outlook på tex jobbet tror jag kan ha mer
konkreta saker att säga till "grannen". Plus att grannen har enklare att
identifiera sig med den personen om de kanske irriterar sig på samma sak i
outlook.

För att gå lite off-topic, tror jag också det är här programvaror portade
till windows kan hjälpa mycket. Om du säger till din granne att prova ex
thunderbird istället för outlook, och han är jättenöjd med det kommer det
skapa mycket godvilja för open source/linux.

> Nej, jag tror inte det.  Det funkar, men det skapar inte den
> trovärdigheten som behövs.
>
> Har alltid känt att för att betraktas som trovärdig finns det inget
> bättre än att "leva som man lär".  Min sambo, min dotter, mina grannar och
> mina arbetskamrater tror på vad jag säger för att jag _kan_ leverera, inte
> för att jag talar varmt och vakert om något jag inte själv tror på. Kanske
> en insikt trängdes ut av mcdonalds och coca-cola.

Nu vet jag inte så mkt om mcdonals och coca-cola, jag kör benhårt på pepsi
max och burger-king ;) Men men, här igen så handlar det om vilken målgrupp
man har. Klart behövs även folk som verkligen kör allt i linux/open
source, det ger (bland annat) ett bra argument, "jag har inte använt
windows på åtta år och jag har ändå alltid kunnat göra allt jag vill med
min dator".

Men det behövs också folk emellan, folk som är lite enklare för en total
open source-nybörjare att identifiera sig med. Annars kan klyftan bli för
stor. Att nedvärdera dessa (som jag tyvärr tror många tyckte du gjorde med
ditt påpekande om erlings mailklient...) hjälper inget.

Last note: jag har blandat open source, linux och fri programvara hej
vilt, men ni förstår säkert vad jag menar ändå

Ha de /Martin