Re: [selinux-aktiva] Trådlöst

Micke Karlsson mmmicke at gmail.com
Tors Feb 8 21:50:14 CET 2007

Nu har jag provat allt jag kan komma på, men jag kan fortfarande inte
ansluta till mitt trådlösa nätverk. Det funkar finfint från min mac,
men inte från Linux.. :(

Jag har ställt in routern på WEP-kryptering eftersom det verkar finnas
bättre stöd för det än WPA i Linux.

Jag har testat ett antal grafiska verktyg; WirelessAssistant,
NetworkManager, KWiFiManager, SWScanner, WiFiRadar samt Ubuntus
nätverksinställningar, men ingenting verkar kunna hjälpa mig lösa
problemet. Jag kan se mitt trådlösa nät, men jag kan inte ansluta till
det.

WirelessAssistant är föredömligt enkelt, men jag vet bara inte riktigt
hur jag ska fylla i nätverkets nyckel.. Jag genererar en nyckel här:
http://www.powerdog.com/wepkey.cgi
och testar att mata in den på alla tänkbara sätt (ASCII/HEX, Open
System/Shared Key, 64-bit/128-bit..), men inget vill fungera.

Har tittat i Ubuntus dokumentation
(https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WirelessNetworking) och
följt den, men utan framgång.

Här är lite output från WirelessAssistant som kommer i konsollen när
jag försöker ansluta till mitt nät:

mk at nelson:~$ sudo wlassistant
Loaded application options.
DHCP Client: dhcpcd
All executables found.
iwconfig_status: /sbin/iwconfig
==>stderr: lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

sit0      no wireless extensions.

Wireless interface(s): wmaster0, wlan0
Permissions checked.
ifconfig_status: /sbin/ifconfig wlan0
scan: /sbin/iwlist wlan0 scan
Networks found: 2
Checking for active connection.
Trying to get gateway address...
...from 'route'
No default gateway.
ACTION: CONNECT.
kill_dhcp: /sbin/dhcpcd -k wlan0
==>stderr: ****  /sbin/dhcpcd-bin: not running
ifup: /sbin/ifconfig wlan0 up
iwconfig_set: /sbin/iwconfig wlan0 mode managed channel 2.412 G key
open 93CBE92EB4 essid micke
==>stderr: Error for wireless request "Set Mode" (8B06) :
    SET failed on device wlan0 ; Device or resource busy.
iwconfig_ap: /sbin/iwconfig wlan0 ap 00:18:84:1B:B8:DA
ifconfig_dhcp: /sbin/dhcpcd -nd wlan0
kill_dhcp: /sbin/dhcpcd -k wlan0
==>stderr: ****  /sbin/dhcpcd-bin: not running
CONNECTION FAILED.
Checking for active connection.
Trying to get gateway address...
...from 'route'
No default gateway.

-----------------------------

iwconfig ger:

lo        no wireless extensions.

wmaster0  IEEE 802.11g  Frequency:2.412 GHz
          RTS thr:off   Fragment thr=2346 B

wlan0     IEEE 802.11g  ESSID:"micke"
          Mode:Managed  Frequency:2.412 GHz  Access Point: 00:18:84:1B:B8:DA
          RTS thr:off   Fragment thr=2346 B

eth0      no wireless extensions.

sit0      no wireless extensions.

-----------------------

Några idéer?

mvh,
/micke

On 1/31/07, Robin Rosenberg <robin.rosenberg at dewire.com> wrote:
> Ex har en wlan-konfig dessa tre rader för ett WEP-128-krypterat nät förutom
> det vanliga
>
> WIRELESS_MODE=Managed
> WIRELESS_ESSID=MittNätverk
> WIRELESS_ENC_KEY="restricted <WEP-nyckel>"

Var hittar du dessa inställningar?

/micke