[selinux-aktiva] Fri programvara i media

Björn Sjöberg ibs at se.linux.org
Sat Feb 17 03:21:40 CET 2007

Hej.

Det går en artikelserie om öppen källkod i ComputerSweden nu. I andra
delen[1] av serien ger vår ordförande Marcus Rejås lite input.

Jag tycker mig se att artiklarna om öppen källkod ökat den senaste tiden
i diverse branschtidningar. Vad tror ni? Är det en tillfällig trend?
Leder de till att kunskapen ökar eller är de för ytliga för att göra
någon större skillnad?

Själv blir jag skeptisk när det står saker som exempelvis: "VOZ vill
lägga beslag på denna guldkalv" och liknande angående fri programvara.
Hela mediabilden av fri programvara känns så tunn och fixerad, inte alls
fritänkande. Är det jag som inbillar mig?

Fotnot: Å andra sidan är det sällsynt att man läser/hör/ser något av
större djup eller vikt i dagens media. Var kanske inte bättre förr.. men
nyligen har det gått så långt att Naturmorgon ska sändas i P4 för att
Jonas Leksell (förvisso en gedigen mas) ska locka unga lyssnare till P1!
*suck*

Mvh,
Björn

[1] http://computersweden.idg.se/2.139/1.95451