[diskussion] Publika mailinglistor ?

Erling Hellenäs erling.hellenas at runbox.com
Tis Juli 3 21:00:12 CEST 2007

Hej alla !

Saker som angår andra än Linuxföreningens medlemmar kan så klart vara
publika. Sådant som angår bara medlemmarna eller någon grupp inom
Linuxföreningen tycker jag kan vara tillgängliga bara för den grupp det
angår.

Som deltagare i en publik chatt väljer de flesta att vara anonyma, dvs
diskutera under pseudonym. Främsta syftet med medlemskap i en förening är
ofta att lära känna de andra deltagarna. Detta syfte motverkas.

De flesta människor är ganska försiktiga. Det är ett fåtal som vågar uttala
sig i ett forum med många deltagare. Om det som skrivs kommer att vara
tillgängligt på Google ett antal år framåt i tiden är det ändå färre som
vågar delta. De flesta ställer även betydligt högre krav på sina inlägg då,
och kanske undviker att delta av detta skäl. I en förening vill man ju
engagera så många deltagare som möjligt och få dem att delge den information
de har i högsta möjliga utsträckning. Dessa syften motverkas.

Vid diskussion under pseudonym sjunker ofta kvaliteten. Det kan vara svårt
eller omöjligt att undvika spam och en massa oönskade inlägg. Det går inte
att utifrån avsändaren bedöma kvalitén i inlägget.

Ofta använder man kanske också i huvudsak en mailadress. Kommunikation via
denna går effektivt. Om man använder en annan mailadress(pseudonym) i en
viss lista kan det innebära att listmailen skickas till en mailbox man
sällan eller aldrig läser. Mailklienten kanske är sämre så att det blir
krångligare att hantera listan. Jag hanterar t ex privata listor och publika
listor som jag skriver i under mitt eget namn på ett effektivt sätt i min
normala mailmiljö. För listor där jag kommunicerar under pseudonym använder
jag Yahoo. Där går jag in sporadiskt och tittar, kanske en gång i månaden i
snitt.

Med vänliga hälsningar

Erling Hellenäs