RE: [diskussion] Omrösting om diskussionslistanpå webbplatsen

Erling Hellenäs erling.hellenas at runbox.com
Mon Juli 9 16:13:52 CEST 2007

Hej alla !

Jag vill bara klargöra att jag har efterfrågat en lämplig mix av privata och publika forum. Om diksussionslistan skulle göras privat eller oindexerad kan det behövas en indexerad lista för publik diskussion som komplement. Jag tycker att det borde finnas möjligheter att kommunicera internt inom föreningen utan att det indexeras och hamnar på Google. Det är här jag stött på oväntat hårt motstånd. Det innebär alltså inte att jag tycker att det inte skall finnas publika och indexerade forum.

En privat lista har arkiv som är tillgängliga endast för medlemmarna, det krävs inloggning. En publik lista har arkiv tillgängliga för alla. Begreppen definieras av Mailman, den listhanterare man använder. För publika listor går det att be sökmotorerna att inte indexera, något de troligen respekterar. Privata listor indexeras inte av sökmotorerna. Om man vill att en privat lista skall vara sökbar måste man skapa sökmöjligheter på annat sätt.

En omröstning om huruvida diskussionslistan skall vara publik eller privat kan ses som en omröstning om huruvida man skall sakna ett indexerat forum för publik diskussion eller sakna ett forum för privat kommunikation inom föreningen som är oindexerat. Det kan ses som en omröstning mellan pest och kolera. Det rimliga är att båda typerna av forum finns, tycker jag.

Med vänliga hälsningar

Erling Hellenäs