Re: [diskussion] Byta namn på föreningen

Jeremiah Foster jeremiah at jeremiahfoster.com
Fre Juni 1 15:23:23 CEST 2007

On Jun 1, 2007, at 3:01 PM, Bengt Gördén wrote:

> Du har totalt fel.

Heh. Du har inte varit i tyskland till exempel. Där har de milljoner
turkiska som har bott i tyskland för många år och ska aldrig får tysk
medborgarskap. Men om man är rysk, så får man det lätt eftersom det
finns nån "sarskilt relation" mellan tyskland och ryssland. Nej,
svenskarnas attityd till mångfald är mycket bättre än många andra
länder i Europa och det har jag direkt erfahrenhet av från
invandrares perspektiv.

> Det har inte med språket att göra. Det har med människor
> att göra.

Men hur kan du skilja de två?

> Sverige är ett litet land. Vi har för det mesta varit tvugna att
> lära oss andra språk. Det betyder inte att man skall byta.
> Mångfalden utgörs
> inte av att vi alla pratar pidgin-engelska. det utgörs av att vi
> vågar umgås.
> Vi måste och skall kommunicera. Men det betyder inte att man skall
> göra det
> på ett språk som inte alla förstår. Självklart är det dumt att inte
> låta
> andra vara med. Men varför inte diskutera det på svenska?

Umm, eftersom många kan inte svenska?

Faktum är att det ska alltid finnas folk som kan inte en eller det
andra språk. Värför inte inför lite rum för information på det "andra
officiella" språk? Är det inte både praktiskt klokt och enkelt? Det
betyder aldrig att man förlorar svenska.

> Era argument låter
> hela tiden som om det skulle förhindra mångkultur. Det är ju befängt.
> Mångkultur befrämjas av öppenhet. Vare sig det sker på Svenska
> eller annat
> språk. Men tyvärr är det många som idag sätter lika-med-tecken framför
> mångkultur och språk. Det är betydligt mer än så.
>
> Men eftersom jag nu är är i minoritet så kanske det är läge att
> avsluta
> diskussionen. Jag tycker inte jag har fel men ni är två och då bör
> jag i
> majoritetssammanhang ge mig.

Ge dig eller inte. Spelar ingen roll. Debatten finns oavsett om du är
med eller inte.

> Information är bra. Diskussion är nått annat.

Hur då? Hur är diskussion någonting annat en muntlig information?

> Någon måste översätta om språket
> är på något annat än det man kan. Oavsett vem det är som lyssnar.
> En som inte
> kan svenska måste få det översatt till sitt språk. En svensk som
> inte kan ex.
> engelska måste få det översatt till svenska. Jag tror inte att
> tankegången är
> så svår att följa.
>
> Men som sagt. Jag böjer mig för majoriteten. End of story. I've
> said my piece.

Du behöver inte slutar diskutera, det var inte meningen från min sida.

Language is a virus from outer space.   - William Burroughs

	Jeremiah