[diskussion] Byta namn på föreningen ? ? ?

Alexander Nordström lx at se.linux.org
Sön Juni 3 13:44:51 CEST 2007

Sunday, 3 June 2007, Jens Odsvall wrote:
> "> Från: Michael Alvmarken

> Det blir ett *mycket* vitt begrepp. Det finns ju även öppen källkod,
> som inte är 'fri'. Om man så säger. Fri som i 'The Open Source
> Definition' ( http://www.opensource.org/ ).
> Och enligt FSF ( http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html ).
> För min del, är det i Gnu/Gpls mening. "frihet under ansvar"."

Det finns knappast några seriösa aktörer som skulle få för sig att kalla
något som inte uppfyller OSI:s kriterier för "öppen källkod". ("Open"
missbrukas till höger och vänster, men "öppen källkod" är rätt fredat.)
I praktiken är program med öppen källkod som *inte* får förändras och
spridas vidare av förklarliga skäl rätt sällsynta.

Däremot är jag skeptisk till att använda ett engelskt uttryck, engelsk
titelversalisering och särskrivningar i namnet på en svensk förening.

--
Alexander Nordström
Svenska Linuxföreningen