[diskussion] Byta namn på föreningen

Amelia Nilsson amelia at se.linux.org
Tis Juni 5 23:10:27 CEST 2007

On Tue, 2007-06-05 at 15:35 +0200, Jens Odsvall wrote:

> Där måste jag säga emot dig. Till 99% är min umgängeskrets, just 'den
> bredare allmänheten'
> Det är sådana skillnader. De ser till, vid val av produkter.
> Åt ena eller den andra sidan.

Jag tror att han har rätt. Det är ju faktiskt en liten skillnad på fri
programvara och öppen källkod. Fri programvara måste vara öppen källkode
för du måste ha möjlighet att se hur programmet fungerar, kunna ändra i
det och även vidare distribuera dina ändringar tillsammans med
programmet. Öppen källkod betyder bara att källkoden är öppen,
programvaran kan mycket väl kosta massor av pengar, du får inte ändra i
koden utan bara läsa den och föreslå ändringar som sedan ev. kan läggas
in i koden annars bryter du mot licensavtalet. Nu brukar det inte vara
så, men det är värt att tänka på i sammanhanget om vi vill sända rätt
software" som framhäver att det är fritt som i frihet, inte fritt som i
gratis.

> Ja men men det kan ha betydelse. Kolla tråden på DMZ.
> "Död åt kommersiellt skräp".
> ( http://forum.datormagazin.se/viewtopic.php?t=7837 )

> Därför bör man belysa detta. Se bara på den diskussion, som vi har. ;)

> För en del kan det vara, en markant skillnad. Även om de inte uttrycker
> det.
> Och nej. Jag är inte medlem, i någon av dessa organisationer.
>
> mvh/Jens

Vad gäller ett namnbyte kan det vara bra att byta till något som
beskriver vår verksamhet bättre. Diskussionen har varit uppe ett par
gånger, men rinner ut i sanden varje gång. Det kanske finns en
anledning? Svenska Linuxföreningen har blivit ett inarbetat varumärke
som många känner till idag, de vet vad vi har gjort och det ger
förtroende.

Vi kan göra mycket annat för att belyssa att vi inte bara ägnar oss åt
Linux. Vi kan t.ex. byta tillbaka till den gamla logon (eller helt ny)
där vi har Tux, GNU och BeaSDie och starta en arbetsgrupp som inriktar
sig helt på fri programvara, öppen källkod, ideologier och allsköns
underbara juridiska licensdiskissioner. I övrigt kan vi vara noga med
att påpeka att många av programmen vi skriver om fungerar även på
Windows och Mac om så är fallet. Jag vill bara uppmärksamma att det är
mycket vi kan göra utan att byta namn och att ett namnbyte inte är så
enkelt som att ändra vad som står överst på webbsidan.

Jag har inte själv tagit ställning i frågan om ett namnbyte, utan väntar
tills jag själv fått tillräckligt med "kött på benen" för att bestämma
mig. Ovan delar jag med mig av några av mina personliga tankar jag haft
kring namnbytet.

Som svar på frågan som tidigare ställdes om att styrelsen skött upp
beslutet. Styrelsen beslutade att skjuta upp beslutet tills protokollet
från årsmötet är klar då det är ledande för hur styrelsen ska agera i
frågan och vilka beslut som behöver fattas. Hoppas det är tillräkligt
med svar.

Mvh,
Amelia