[diskussion] Byta namn på föreningen

Marcus Rejås marcus at rejas.se
Ons Juni 6 08:57:50 CEST 2007

On 06/05 23:27, Daniel Stenberg wrote:

> Jag påstår inte att Free Software och Open Source är samma sak, men det
> verkar väldigt vanligt att folk inte förstår likheterna eller skillnaderna.
> Det tycker jag den här diskussionen gör mycket tydligt.

Läs gärna vad jag tror både jag och Daniel har skrivit i denna tråd.
Det är ingen skillnad på programmen. Är det fri programvara så är det
öppen källkod och vice versa (om man följer OSIs eller FSFs
definitioner). Skillnaderna ligger på ett mer filosofiskt plan.

För att belysa hur små skillnaderna är kan jag till exempel berätta att
"The open source definition"[1] härstammar från  "Debian Free Software
Guidlines"[2] båda av Bruce Perens.

Man kan även titta på Eric S Raymonds berömda (och mycket bra) uppsats
"Catherdral and the Bazaar"[3][4] där man kan läsa följande i
revisionshistoriken för 1.29 "Changed ``free software'' to ``open
source''."

"Open Source" var från början en sorts PR-kampanj för att marknadsföra
fri programvara där man valde att fokusera på mer praktiska fördelar än
filosofiska. Därav skillnaden. Programmen är desamma.

> Just det är nog oftast mest för att "free" på engelska har multipla
> betydelser.

Ja, och vi har detta problem även i svenskan även om det inte är lika
stort. Se till exempel fribiljett, fritt inträde, fri sprit.

[2] http://www.debian.org/social_contract#guidelines
[3] http://www.catb.org/~esr/writings/cathedral-bazaar/cathedral-bazaar/
[4] (sv) http://home.swipnet.se/swi/KatB-se.html

--
Marcus Rejås           cellular: +46 70 266 7985              ,= ,-_-. =.
Rejås Datakonsult      e-mail:   marcus at rejas.se             ((_/)o o(\_))