RE: [diskussion] Hårdvara till HTPC

Erling Hellenäs erling.hellenas at runbox.com
Mon May 28 22:22:04 CEST 2007

Hej alla !

Jag är inte expert, utan söker bara diskussion, liksom Tim. Se kommentarer nedan.

Sen är det ju frågan om totalkostnaden på systemet. Till detta behövs ju en bra TV eller projektor. Det behövs subwoofer och 5-7 högtalare. Möjligen finns det i dag bra aktiva system för direkt inkoppling till datorn. Annars behöver man ju en separat receiver/förstärkare. Om man lägger 11000 kr på en mediadator så måste man ju rimligen ha andra komponenter i samma klass. Man hamnar då lätt på 7 högtalare á 3x3000 + 3000 kr, subwoofer á 6000 kr, receiver/förstärkare 4000 kr, TV/projektor 15000 kr och uppåt. Sen behövs det ju ett rejält vardagsrum för att det skall låta bra och för att man skall komma tillräckligt långt ifrån sin fina TV/projektorduk. Sen är det ju risk att man behöver 6 högtalarstaiv á 2000 kr, spikes, kablar á 1000 kr styck osv.

Mina funderingar här är att det borde gå att ha små högtalare om man har en riktigt bra subwoofer. För ljud i frekvenser under 200 hz lär gälla att man inte kan höra var det kommer ifrån. Det kan alltså komma från en enda källa, subwoofern, och de andra högtalarna behöver bara gå ner till 200 hz. De borde då kunna vara ganska små. Vanligtvis har man idag tornhögtalare fram och mindre högtalare bak. Ändå har man ofta subwoofer. När jag frågar om detta i en Hi/Fi-affär säger de något i stil med "Du förstår väl att det inte blir samma tryck i små högtalare som i stora tornhögtalare.". En vän som är ljudtekniker bekräftar dock min uppfattning och säger att många tillverkare, som BOSE, valt denna. Små högtalare är också ljudtekniskt på många sätt bra. Man vill ju höra musiken, inte resonansen i högtalarlådan. Med små högtalare är det ju också väldigt tydligt varifrån ljudet kommer. Man kan då också tydligt urskilja varifrån i symfoniorkestern ljuden från de olika instrumenten kommer. Ljudbilden blir kristallklar.

Om man har en separat förstärkare använder man så vitt jag förstår oftast inte datorns ljudkort. Ljudet skickas oftast över direkt från DVD till förstärkaren via fiber/koaxialkabel och avkodas där. Såvitt jag förstår har en dator idag möjligheter till ett suveränt ljud. Det borde alltså gå att använda datorns inbyggda förförstärkare/dekoders och dyligt och endast ha ett separat slutsteg. En fördel med att använda datorn för ljuduppkodning är att man då slipper köpa en ny receiver/förstärkare så fort det kommer ett nytt ljudformat. Man kan i stället lägga till ett program i sin dator eller på sin höjd ett ljudkort. Detta är dock ingen vanlig lösning och separata slutsteg verkar bara finnas för extrem Hi/Fi och de är då väldigt dyra. Som jag ser det skulle slutsteget helst vara inbyggt i datorlådan. Varför man skall gå över till aktiva högtalare förstår jag inte. Passiva har väl visat sig vara den bästa lösningen eftersom det dominerar Hi/Fi-marknaden ?  Slutsteg inbyggt i datorlådan borde även vara den enklaste och billigaste lösningen. Möjligen kunde man ha slutsteget i en separat låda.

Möjligen finns det idag bra aktiva högtalarsystem. När jag sist undersökte marknaden hittade jag inga sådana.

Ett annat problem i sammanhanget är att man ju vill att stacken av grejer bredvid TV'n skall passa ihop. Idag verkar det vara vattentäta skott mellan datorvärlden och hifi-världen. Ingen tillverkare gör både Hi/Fi-utrustning och mediadatorer. Lådorna passar därför inte ihop. Man kan heller oftast inte handla alltihop i samma affär !

Jag har frågat min vän som är ljudtekniker om datorljud och kontakter. Han säger att en dator idag oftast har suveränt ljud. Han säger att de små banankontakterna egentligen är OK, men att de borde vara av hög kvalitet och guldpläterade. Han gillar förstås inte MP3-formatet, utan föredrar andra format utan komprimeringsförluster.

I en Hi/Fi-affär brukar man inte hålla med om att datorer överhuvud taget kan användas om man vill ha bra ljud. Ljud som kommer från en dator är definitionsmässigt helt undermåligt. Människor som håller på med Hi/Fi och datorer hänger nog ofta både ett ordentligt ljudkort och en elektronikbox mellan datorn och resten av Hi/Fi-systemet.

Med vänliga hälsningar

Erling Hellenäs