[diskussion] Remiss på Ds2007:19 Civilrättsliga sanktioner på immaterialrättens område

"Anders S. Lindbäck" anders.lindback at linuxbolaget.se
Ons Sep 19 23:29:30 CEST 2007

Föreningen har fått en förfrågan om att svara på

Remiss Ds 2007:19 Civilrättsliga  sanktioner på immaterialrättens område

Det handlar om att införa nya och hårdare lagar mot de som begår
immaterialrättsintrång på bekostnad av medborgarnas personliga integritet.

I föreningens värld med de fyra friheterna så finns egentligen ingen
piratkopiering och därmed så finns det ingen anledning enligt föreningen
att införa ingrepp i medborgarnas personliga integritet för att bekämpa
ett brott som inte berör föreningen och dess medlemmar. Huvudlinjen
från föreningens sida ser jag då som att vi anser det är viktigare
med medborgarnas personliga integritet än att bekämpa ett piratkopiering.

Sändlista och brevet finns på:

http://se.linux.org/organisationen/styrelsen/ipred1

Själva lagförslaget finns på:

http://www.regeringen.se/sb/d/8588/a/85357

Jag kommer sammanställa föreningen svar så de som har synpunkter
på den får gärna skicka dem till mig så skall jag försöka få med
dem i föreningens svar. Skicka mig svaren senast onsdag den
26 september - slutliga svaret skall vara inne den 1 oktober.

--
Anders Lindbäck
EPO guidelines 1978: "If the contribution to the known art resides