[diskussion] Ny Microsoft

Jens Odsvall jens at linuxstore.se
Ons Sep 26 12:12:55 CEST 2007

On Wed, Sep 26, 2007 at 11:19:47AM +0200, Henrik Nordstrom wrote:

> Svenska företag vänder sig ganska sällan till den svenska marknaden för
> att ta fram "nya" lösningar. Vet inte rigktigt varför.. men jag antar
> att det är ungefär samma mekanismer bakom som varför staten anser att
> centrala storupphandlingar är den bästa lösningen för sverige.
>
> Mvh
> Henrik

---end quoted text---

När det kommer till staten, är det ju lagen om offentlig upphandling.
Vilket stipulerar att det ska vara ett anbudsförehavande.
Vilket då ska gå ut till hela EU-regionen. Inte bara svenska företag.
När det kommer till SVT, är det inte ett staligt företag/myndighet.
Om dock finasierat via offentliga medel och licensavgift, samt statligt
reglerad verksamhet. Det kan leda till rätt skumma förehavanden.
På samma sätt som inom vårdsektorn, där du har offentligt drivna
företag.
Det har blivit till någon sorts 'gråzon'.

/Jens
--
Reinstalling the whole system because of a bug like
this is a bad idea.