[diskussion] OOXML

Jens Odsvall jens at linuxstore.se
Tors Juli 10 21:33:21 CEST 2008

On Thu, Jul 10, 2008 at 07:08:10AM +0200, Jens Odsvall wrote:

> ---end quoted text---
>
> Kan tyckas vara så. Men det blir trots allt. Någon typ av
> äkthetsstämpel, på att formatet är som det skall vara.
>
> /Jens O.

---end quoted text---

ODF - inget för svenska kommuner

<http://www.idg.se/2.1085/1.171324> (reffererar till Open Source Sweden).

80 % av kommunerna svarar inte på öppna dokument

<http://www.opensourcesweden.se/1048>

Av kommunernas svar framgår tydligt att man inte ser öppna standarder som ett problem som måste lösas. Vanliga kommentarer var:

"Var vänlig sänd undersökningen i ett för de flesta öppningsbart skick", "Vi
svarar gärna på dina frågor, men då får de vara i ett format som vi kan öppna", "Vi kan nämligen inte öppna din fil".

Och tyvär kan det bli ett sådant resultat. Att svenska kommuner diskriminerar
öppna och fria standarder. När det inte ställs några krav på dom, till att följa direktiv.

Kroes calls for open standards in eGovernment

<http://www.euractiv.com/en/infosociety/kroes-calls-open-standards-egovernment/article-173209>

Neelie Kroes förordar användandet, av fri- öppen källkod offenligt. Det ska vara ett krav på  e-myndigheterna, att inte använda proprietära programvaror,
eller proprietära standarder.

"Kroes's speech follows a petition filed in May by the open source community against the European Parliament.
The institution stands accused of using only closed technology, therefore obliging citizens to buy specific proprietary software to access its documents."

Tror att det finns all anledning till att reagera, när de bör kunna
följa en ISO-standard. Eller är det för mycket begärt?

Jag tycker åtminstone, att de *ska* göra det. Det är viktigt, när det
kommer till nytjandet av både satta ISO-standarder och av öppen- fri
programvara.

<http://arstechnica.com/news.ars/post/20080710-iso-leadership-encourages-rejection-of-ooxml-appeal.html>

"India's objection is based on the fact that the final text of the standard hasn't been made available yet, potentially in violation of the proper procedure.
ISO says that this criticism doesn't justify an
appeal because the vote is necessarily based on the draft text, which was available to all voters."

Om man inte gör någonting, så blir det ingenting.

/Jens O.
--
Registered User # 259689 http://counter.li.org

Fingerprint = 2761 B723 3049 4A23 89A5  1CE1 A2F3 9D96 885B 6FF5

<http://www.odsvall.se/jens.asc>

A GOOD WAY TO THREATEN somebody is to light a stick of dynamite.  Then you
call the guy and hold the burning fuse to the phone.  "Hear that?" you say.
"That's dynamite, baby."
                -- Jack Handley, The New Mexican, 1988.