[diskussion] Den nya lagen om avlyssning och FRA

Jens Odsvall jens at linuxstore.se
Ons Juni 11 14:04:06 CEST 2008

On Tue, Jun 10, 2008 at 10:26:21AM +0200, Jens Odsvall wrote:
> [...]
>
> Vad står det i lagen, om det förfarande som FRA har utfört?
>
> <http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20000130.HTM>
>
> Det finns betydligt mer att ta del av och läsa på nätet.
>
> <http://www.stoppafralagen.nu/>
>
> /Jens O.
> --
> Registered User # 259689 http://counter.li.org
>
> Fingerprint = 2761 B723 3049 4A23 89A5  1CE1 A2F3 9D96 885B 6FF5
>
> <http://www.odsvall.se/jens.asc>
>
> A GOOD WAY TO THREATEN somebody is to light a stick of dynamite.  Then you
> call the guy and hold the burning fuse to the phone.  "Hear that?" you say.

---end quoted text---

Försvarsminister Tolgfors svar på frågan.

Svar på skriftlig fråga 2007/08:1306

den 11 juni

Svar på fråga

2007/08:1306 Utredning om förekomst av avlyssning hos Försvarets radioanstalt

Försvarsminister Sten Tolgfors

Max Andersson har frågat justitieministern om hon avser att vidta några åtgärder för att utreda i vilken utsträckning
Försvarets radioanstalt (FRA) har ägnat sig åt avlyssning vars laglighet kan ifrågasättas.
Arbetet inom regeringen är så fördelat att det är jag som ska svara på frågan.
FRA har sedan myndighetens tillkomst 1942 haft till uppgift att bedriva signalspaning mot radiosignaler i etern.
Sådan spaning har inte ansetts behöva uttryckligt lagstöd eftersom den bedrivs på regeringens uppdrag
med stöd av principen om eterns frihet, som bl.a. har kommit till uttryck i lagen (2003:389)
om elektronisk kommunikation (6 kap. 17 §).
Regeringen har i propositionen En anpassad försvarsunderrättelse­verksamhet (prop. 2006/07:63)
föreslagit att FRA ska få möjlighet att signalspana också mot signaler i kabel.
Den nya lagen föreslås även omfatta signalspaning mot radiosignaler i etern
och utgör följaktligen ett uttryckligt och teknikneutralt lagstöd för FRA:s signalspaning
oavsett hur signalerna förmedlas. Jag ser mot den bakgrunden ingen anledning att ytterligare utreda FRA:s verksamhet.

Inkom: 2008-06-05
Överlämnad till Försvarsminister Sten Tolgfors (m).
Besvarad: 2008-06-11

/Jens O.