[diskussion] Detta är ett test-email

Jens Hjalmarsson jens at se.linux.org
Sat Aug 1 15:29:09 CEST 2009

Hej,

Den spärr Svenska Linuxföreningen har är så kallad greylist. Det innebär att
en okänd avsändare första gången får ett felmeddelande som säger prova igen
om en stund. När man sedan provar efter säg fem minuter så går meddelandet
fram. I princip alla mailservrar klarar av detta och provar att skicka om
mailet automatiskt, så du som avsändare behöver inte göra något särskilt.
Spammare brukar inte prova igen, därför är det mycket effektivt för att
förhindra spam.

Angående whitelist och blacklist så har du helt rätt i vad de används till,
men jag tvivlar starkt på att internetleverantörer använder dem för att
blockera konkurrenter. Snarare används dem för att släppa fram kända
avsändare som man litar på och blockera kända skräppostare.

Varför epost från ditt shellkonto inte går fram till Hotmail etcetera vet
jag inte, men det tycker jag att du ska ta upp med O&K Webhotel. De kan
titta i loggar etc och kan förmodligen se vad som blir fel. Du kan gärna
prova skicka epost direkt till mig så kan jag se vad vår server säger om
saken.

Svenska Linuxföreningen tog igår emot 105 epostmeddelanden och 191 spam
slängdes. 363 meddelanden grålistades.

--
Jens Hjalmarsson
Svenska Linuxföreningen