[diskussion] FOSS Sverige

Patrik Wallström pawal at blipp.com
Fre Feb 19 09:57:33 CET 2010

On Feb 18, 2010, at 10:55 PM, Roger Sinel wrote:

> Hej,
>
> En fråga till er, tycker ni att det behövs en webbplats för FOSS Sverige
> där alla är välkomna?
>
> Med alla menar jag alla som jobbar, studera, använder, FOSS.
> En plats där alla föreningar, företag, LUG'ar, Intresse grupper, som
> sysslar med FOSS kan samlas och presentera sina verksamhet.
>
> Ett knutpunkt där alla FOSS aktiviteter finns annonserad. Alla kontakt
> uppgifter finns. En plats där alla delar och FOSS Sverige kan bli
> representerad.
> En karta över FOSS Sverige där man kan klicka sig fram till sin del av
> [...]

Tiden kanske är mogen för detta. Jag hoppas det. När jag och Mikael drev Gnuheter i den grå forntiden fanns det ett intresse för FOSS, men inte tillräckligt för att hjälpa till och bygga saker. Nu, fem år efter att vi i princip lagt ner sajten (nåja, mer om detta i nästa stycke), så har ju mainstream-media tagit över all rapportering av nyheter. Så kvar finns väl det gemenskapsbyggande aktiviteterna. Så det hoppas jag att någon gör. I andra delar av landet så finns det ju redan gott om aktiviteter (SSLUG i Skåne, väl? Och FSF i Göteborg), och i Stockholm drar vi nu också igång lokala FOSS-aktiviteter. Så det finns nog skäl att åtminstone bygga en sajt som informerar vad som händer nationellt.

Vad gäller Gnuheter samlar jag även fortsättningsvis upp bloggare som skriver intressanta saker i sfären av fri programvara, upphovsrätt och patenträtt, och integritet. Så om ni känner till bloggar som jag inte samlat upp där redan så är det bara att säga till så lägger jag upp dem på "planeten". Vad jag vet är det många som läser där för att få en snabb översikt på vad som händer.