[diskussion] radera grub och använda windows 7s bootloader igen.

Gustav Andersson gustavlidingo at gmail.com
Tors Juni 9 15:42:45 CEST 2011

har du kvar din windows 7-skiva?

då sätter du bootar du från den, och trycker så att du hamnar i
recovery-console (eller något liknande namn). jag minns inte hur man gör
exakt för att hamna där.

sen skriver du

fixboot
   och
fixmbr

alternativt att du behöver ange något mer, men det får du reda på av datorn
ifall och när det behövs.
då kommer windows skriva över ditt mbr (Master Boot Record) så att när du
bootar från den hårddisken så använder den windows bootloader, inte grub.
efteråt så är det bara att radera ubuntu-partitionen, för du kommer i
nuläget inte åt att boota från den. (då får du fixa till grub igen via en
live-cd)