[diskussion] Software freedom day 2013 - den 21 september

Carl-Erik Strandberg carl-erik.strandberg at friafunderingar.se
Sön Aug 18 15:50:33 CEST 2013

Hej

Jag har just anmält mig till detta seminarium.

Jag har inget eget föredrag att bidra med, men jag har lite tankar, om
ett ämne som kan tas upp på seminariet.
Jag undrar, om det är någon som är intresserad av, att säga några ord om
förekomsten av spionfunktioner i fri programvara.
Innefattar begreppet "software freedom" också "privacy"?
Detta gäller förstås Linux-distributioner, men också annan fri
programvara och fria webbtjänster/molntjänster.

Ämnet har aktualiserats efter Edward Snowden's avslöjanden ...
... och efter att Canonical infört spionfunktioner i sin senaste
distribution 12.10 av Ubuntu.
Se Richard Stallman's artikel på
http://www.fsf.org/blogs/rms/ubuntu-spyware-what-to-do

Kanske hinns det inte med, att säga så mycket och alla frågor kommer
inte att hinna besvaras ...
... men en kort presentation/diskussion kanske väcker en hälsosam
medvetenhet hos deltagarna ...
... och kanske bäddar det för ett eget seminarium och/eller en egen
diskussion online.

Mvh
Carl-Erik