[hjalp] Var köper man en laptop för Linux?

Carl-Erik Strandberg carl-erik.strandberg at friafunderingar.se
Tis Aug 28 23:46:19 CEST 2007

Hej

Jag har den senaste tiden experimenterat lite med Ubuntu.
Jag har kört den som live-CD på min nya laptop med framgång och även
installerat den på min gamla laptop och kört den lite på den.
Jag är överraskad och imponerad över hur enkelt det var att installera
och komma igång och är nu beredd att börja arbeta på allvar med Linux.
Min gamla laptop är dock för klen, har alldeles för lite minne och går
därför mycket trögt.
Min nya laptop vill jag inte röra då jag är mycket beroende av den och
är rädd för att sabba den ifall jag försöker göra en dual-boot
installation på den.
Jag är därför beredd att nu köpa en ny dator dedicerad att köra Linux på.
Jag vill köpa en laptop och jag  undrar då följande:
Vet någon om man någonstans kan köpa en laptop utan Windows?
Jag kunde ju köpa en laptop på varuhus med Windows och köra över denna
då jag installerar Linux.
Det känns dock motbjudande att bidra till Microsofts inkomster utan att
använda deras produkt.
Det är inte i första hand en prisfråga för mig utan också en policyfråga.
Jag skall inte behöva köpa Windows då jag vill köra Linux.
Som sagt: vet någon om och i så fall hur man kan köpa en Windows-fri laptop?
Dell har inte börjat sälja sina Linux-datorer i Sverige än.
Det skulle varit enklare om jag valde en stationär dator: Då finns det
byggsatser.
Jag bor i Järfälla och skulle vara tacksam om jag kunde få tips om ett
inköpsställe i Stockholmstrakten.
Jag har bil och kan köra några mil om det behövs.
För övrigt är kvalité och prestanda viktigare än priset bara om den är
någorlunda prisvärd.

Mvh
Carl-Erik