[hjalp] Problem med skrivare

Tore Ericsson tore.ericsson at telia.com
Tors Mars 1 12:42:16 CET 2007

onsdag 28 februari 2007 23:14 skrev Murat Alp:
> Hej allesammans!
>
> Jag undrar hur jag ska göra för att få min dator
> med ubuntu 6.10 att skriva ut på en skrivare utdelat på nätverket .
>
> Datorn som har skrivare ansluten till sig har Windows XP installerat.
> Drivrutin till skrivaren finns i ubuntu.
>
> Har provat att öppna guest kontot på xp datorn och klickat så att port 631
> aktiveras i
> ubuntu.
>
> Funkar inte!!!

Kommer du åt att se skrivardatorn på nätverket? I så fall har du troligtvis
Samba-klienten installerad (och du kanske har en Samba-server igång
någonstans på nätet också). Jag har aldrig själv kollat det, men jag gissar
att en utdelad skrivare då borde vara tillgänglig för 1) installation på
Ubuntu-datorn (root!) och 2) användning. Med Ubuntu borde det inte vara något
problem om man gör som det är tänkt (men det kan ju ibland vara svårt att
tänka ut)!

--
Tore Ericsson, Tväråmark  http://www.tores.se