[hjalp] Ubuntu eller Xubuntu?

Anders Wallenquist aw at kreawit.se
Tors Nov 22 17:39:15 CET 2007

tor 2007-11-22 klockan 16:42 +0100 skrev Peppe:
> Hejsan på er
>
> Jag vill så gärna gå över till senaste versionen (7.10) av Ubuntu men
> jaghar lite problem med mitt trådlösa nätverkskort...hittar det inte i
> varken Xubuntu eller Ubuntu (fö vilken av dem ska man välja?)...jag har
> en 2,20 gigahertz AMD Turion 64 bärbar HP Pavilion...är det nån därute
> som kan kommma med lite hjälp så blir jag så tacksam så...

Med en modern maskin som du verkar ha så är Ubuntu ett utmärkt val.
Xubuntu kommer (mest) till sin rätt på äldre datorer. Du skriver inte
hur mycket RAM du har men Ubuntus minimikrav på 384 MB är nog inte något
problem.

Är du nyfiken kan du i efterhand lägga på xubuntu-desktop,
kubuntu-desktop och ubuntustudio-desktop och pröva vad du gillar bäst.

Kärnan i 7.10 har fler drivrutiner för trådlösa nätverkskort än tidigare
kärnor. Tidigare var Ubuntu något bättre på att automatiskt ta hand om
trådlösa kort än sina X och K kusiner, det kan har utjämnats i senaste
utgåvan.

/Anders W