[hjalp] Linux på en disk - win xp på en annan ?

"Anders S. Lindbäck" anders.lindback at linuxbolaget.se
Tis Okt 9 19:02:13 CEST 2007

Per Ronny Westin epostade redan 2007-10-09 18:05

> Jo jag har det - men hittar mest om GRUB - jag undrar ju om det är möjligt
> (utan större mankemang) att bara ansluta disken med Win XP på kabeln, ange
> den som boot i lilo configgen å bara å köra - men jag tror inte det är så
> enkelt - det är LILO jag menar här nu (barnen tjatar och vill spela windows
> spel ..) hehe ... en snabb guide skulle sitta fina fisken ... Har inte tid
> nu att ge mej in i manualernas förlovade värld för då då tycker dom att
> pappa är en kass apa som inte fixar det snabbt ...

Här hur man gör med Slackware Linux och LILO:

http://www.slackware.se/wiki/index.php/Dubbla_operativsystem

Beskrivningen är på svenska och borde fungera för alla
Linux-distros som kör LILO.

Det viktiga är:

"Starta en ny LILO-konfiguration, Du ska installera till Master Boot Record så att den kan användas för att välja mellan de två operativsystemen. Från menyn lägg till din Linux och Windows (eller DOS) partition. När det är klart kan du installera LILO.

Starta om datorn. Nu bör LILO laddas och kommer att visa en meny som låter dig välja mellan de operativsystemen du har installerat. Välj namnet på det OS du vill ladda (dessa fick du välja när du upprättade LILO).

"

---
Anders Lindbäck
EPO guidelines 1978: "If the contribution to the known art resides
solely in a computer program then the subject matter is not
patentable in whatever manner it may be presented in the claims."