[hjalp] Ljudet i Debian

Tore Ericsson tore.ericsson at telia.com
Sat Sep 22 22:12:09 CEST 2007

lördag 22 september 2007 21:26 skrev Karl-Johan Pelo:
> Hejsan alla Linuxvänner!
> Efter jag kört "alsaconf" i Debian, fungerar alla ljudanläggningar
> (t.ex. audacity och skype), men när jag stängt av och startar om, måste
> jag köra alsaconf igen för att allt skall fungera.
> Kan någon vänlig själ tips mig vad man kan göra åt saken.
> KJ

Kanske kan följande utdrag ur min installationslogg på en Compaq Preario
(kallad "andromeda") vara till någon hjälp även om det var en par år sedan.
Jag hade samma problem som du efter reboot:
-----------
Ett litet äventyr med Alsa och hennes kompisar på andromeda

Nyckelord: 2.6, alsa, alsa-utils, alsaconf, alsactl, autofs, blacklist,
discover, hotplug, ljudkort, lsmod, rtc, sound-blaster, udev, november
2005.

Om du kör Linux 2.6 med 'udev' ska du inte tro på allt tal om behovet
av 'hotplug' eller 'discover', för det är inaktuell information (november
2005; se även längst ned). Jag har testat en del i samband med
att jag satte igång mitt SB EMU10k1-ljudkort med Alsa. Det fungerade bra,
men inte efter reboot!

Ett råd jag fick var att sätta in kommandona 'alsactl store' vid shutdown
och 'alsactl restore' vid boot i /etc/init.d/alsa-utils (/etc/init.d/alsa
används inte längre), men jag tror faktiskt att det 'alsactl' utför är
just detsamma som 'alsa-utils'-scriptet redan utför, så det blev nog bara
tårta på tårta.

Efter lusläsning av 'lsmod'-listan efter 'alsaconf'-körning, före reboot
resp. efter reboot, såg jag att 'alsaconf' inte återställde snd-intel8x0,
men att den var laddad efter reboot. De inblandade drivrutinerna och
ljudkorten ser ut så här (lista typ alsaconf):

Drivrutin      Ljudkort
snd-intel8x0   Intel Corporation 82801BA/BAM AC'97 Audio (rev 12)
snd-emu10k1    Creative Labs SB Live! EMU10k1 (rev 07)
snd-legacy     Probe legacy ISA (non-PnP) chips

Mitt beslut blev att försöka se till att snd-intel8x0 inte laddas vid boot,
för den såg ut att blockera eller prioriteras så att snd-emu10k1 blev tyst.
Det såg så ut i KDE-inställningscentralen, Ljudsystem/Hårdvara: Efter
reboot fanns bara Intel-kortet kvar under 'Välj Midi-enhet'.

Hittade så filen /etc/modprobe.d/blacklist som såg lovande ut, och jag
satte in raden 'blacklist snd-intel8x0' där. Det gjorde susen! Men inte på
det sätt jag väntade:

Trots svartlistningen blev snd-intel8x0 laddad, men ordningsföljden i
drivrutinladdningen blev förändrad. Nu fungerar ljudet, och KDE visar samma
'Välj Midi-enhet'-meny som strax efter 'alsaconf'-körning.

Not 1: Strax efter 'alsaconf'-körning saknas modulen 'rtc' i
'lsmod'-listan. Efter reboot finns den där igen. Har RTC någonting
ihop med Alsa?

Not 2: 'autofs' behövs inte (installera inte), nu gäller 'udev' i
stället. Läs bara färsk information; båda alternativen finns för
device-hantering men ska helst inte blandas.