[hjalp] Ljudet i Debian

Marcus Rejås marcus at rejas.se
Sön Sep 23 11:38:31 CEST 2007

On 09/23 11:10, Maha Assad wrote:
> Hejigen!

Halloj!

> Jo. Jag har ett integrerat och ett separat ljudkort.

Misstänkte det.

> När jag körde "cat /etc/modprobe.d/sound" fick jag till svar:
> "alias snd-card-0  snd-emu10k1
>  options snd-emu10k1  index=0"
>
> Körde sedan "alsaconf" och på nytt "cat /etc/modprobe.d/sound", men när jag
> startade om datorn var det samma fel.

Det jag föreslog var inte en lösning på ditt problem, snarare
felsökning. Jag skulle vilja att du gör följande så kan jag ge dig ett
förslag som kan lösa ditt problem sedan.

Starta datorn, gör inget med ljudet. Gör kommandot
"cat /etc/modprobe.d/sound" och klistra in svaret här.

Kör sedan alsaconf som du brukar för att få ljudet att fungera, kör
sedan "cat /etc/modprobe.d/sound" igen och klistra in svaret här.

Jag skulle tro att du när systemet startar upp använder "fel" ljudkort.
Du måste be den att använda rätt ljudokort. (En lösning är förmodligen
att i BIOS avaktivera det intregrerade ljudkortet. Det kan du göra om
du vet hur man gör).

Du kan också läsa denna tråd
http://forums.debian.net/viewtopic.php?t=12784 som handlar om ditt
problem. Där finns också den lösning jag kommer att föreslå ... ;-)

Ha en trevlig dag!

  /Marcus

--
Marcus Rejås           jabber:   marcus at jabber.rejas.se       ,= ,-_-. =.