[hjalp] Ljudet i Debian

Tore Ericsson tore.ericsson at telia.com
Sön Sep 23 21:09:49 CEST 2007

Hej K-J!

Ja "snd-bt87x" och "intel18x0" är drivrutiner som passar till olika ljudkort.
Se mitt tidigare inlägg för exempel (de som var aktuella då för mej).

Du ska ju använda den (de) drivrutin(er) som stämmer med ditt/dina ljudkort.
Min erfarenhet var att man måste ge direktiv så att modulerna (drivrutinerna)
blir laddade i rätt ordning (kanske samma sak som att de får rätt index som i
ditt exempel nedan). Den gången testade jag alla möjliga sätt enligt alla råd
som jag kunde hitta och kom av en tillfällighet på en lösning som fungerar
(fortfarande) utan att jag förstår riktigt varför.

Alla andra svar som du fått motsöger inte min erfarenhet, men jag tvivlar på
att jag skulle ha lyckats genom att följa något av dem (skulle kräva mer
ingrepp i startscript etc. än jag vågade då).

Ditt tips härnedan har jag inte sett förut och det kanske fungerar, men du
måste veta vilken drivrutin som hör till repektive kort för att kunna testa
det! Ser ut som ett sätt att "med våld" styra rätt kort till att bli
default-ljudkort (0), kanske.

Lycka till med detta lömskt löjliga fel! / Tore