[hjalp] Debian, "LAMP" server och SWAP, hjälp!

Kenneth Ekdahl sensei at sensei.nu
Fre Aug 29 11:00:59 CEST 2008

Några idéer som kanske kan hjälpa dig en bit på vägen:

Ifall php-applikationen läcker minne kan det vara en bra idé att minska
livslängden på varje "child" till apache huvudprocess,
MaxRequestsPerChild heter inställningen i den gamla apache jag kör, jag
vet inte ens ifall det är relevant för apache 2.x, men kör du Etch är
det ju inte omöjligt att det är den äldre du kör?

Detta förutsätter ju att problemet är php-applikationen, och vad jag vet
är apache och mysql inte kända för att läcka minne?

Det skulle ju även kunna vara så att en stor del av minnesanvändningen
snarare är chacheade filer, och då är det nog snarare en fördel i och
med att de filerna inte måste läsas från disk varje gång.

Är det många statiska filer, som bilder och liknande, skulle man kunna
vinna en del på att köra en lighttpd eller liknande för dem, och
transparent diregera om dit för dem med mod_proxy eller liknande?

Söker man på google: apache tweak performance hittar man en del som kan
vara intressant:

http://www.go4expert.com/forums/showthread.php?t=7018

Även google: apache tune performance

http://httpd.apache.org/docs/2.0/misc/perf-tuning.html

Sedan kan man ju ta till fulhack som att låta ett cronjobb kolla att det
finns tillräckligt med ledigt minne innan man kör en swapoff följt av
swapon, vilket ju kan vara en temporär lösning. Gör den nytta så är det
ju åtminstone en ledtråd till var man skall söka vidare. :-)

Lycka till!

  Kenneth Ekdahl (sensei at sensei.nu)
  http://sensei.nu http://blog.sensei.nu