[hjalp] hjälp

Tore Ericsson tore.ericsson at telia.com
Sat Dec 20 23:52:54 CET 2008

lördag 20 december 2008 10.09.17 skrev ear:
> Hej
> Jag har en bärbardator med det förskräckliga Windovs vista installerat kan
> jag ta bort det och installera Linux ?
> Hur gör jag, jag är ingen dataexpert bara så förskräckligt trött på Windovs
> .
> Har open office och windovs xp på min stationära men jag kan inte  få in
> open office på den bärbara och även den relativt nya hp skrivare går inte
> heller på den bärbara
> VAD SKA JAG GÖRA KÄNNER MIG DESPERAT ...... HJÄLP!!!
> ewa

Eftersom du inte hört av dej efter de råd som du fått dristar jag mej till att
försöka sammanfatta vad du kan göra, förutsatt att du är såpass datorkunnig
att du förstår eller har möjlighet att få råd och hjälp av någon som är
tillräckligt kunnig om du inte själv klarar allt.

Hittills har det sagts att "Sätt in en Linux CD och boota från den" eller "...
börja med att tanka ner Wubi Ubuntu installer för Windows ..." och "Är det
inte alltför mycket sparade dokument att ta vara på får de förhoppningsvis
plats på ett USB-minne" och det betyder väl ungefär:

Du kan välja att installera Linux (välj Ubuntu 8.04) tillsammans med redan
befintligt Windows (det som många gör om datorns diskutrymme tillåter), eller
enbart Linux (det är trots allt enklare med ett enda operativsystem).

ALTERNATIVEN

1. Du kan göra en ren Ubuntu-installation som jag gjort på min några år gamla
HP-laptop, se http://www.tores.se/toretank/ubuntu-foer-en-vanlig-anvaendare .

Om du vill ha Ubuntu tillsammans med Windows på din dator kan det ordnas på
två sätt, antingen

2. med Ubuntu som ett alternativt operativsystem, och man väljer efter
datorpåslag vilket av dem man startar upp (bootar) med, eller

3. med Ubuntu inbäddat i Windows med hjälp av Wubi.

Dessutom kan man "provköra" Ubuntu på CD -- med samma CD som behövs för
installation enligt alternativ 1 eller 2. Den CD:n skaffar man genom att
ladda ned och bränna en ISO-fil, gärna med någon dator som har en bra
bredbandsförbindelse, så här:

Gå till http://www.ubuntu.com/getubuntu/download och välj där "Desktop
Edition", "Ubuntu 8.04 LTS", "download location near you", "Computer
Architecture" (32bit eller 64bit) och sedan "Begin Download". - Så laddar du
ned och sparar filen ubuntu-8.04.1-desktop-i386.iso (eller
ubuntu-8.04.1-desktop-amd64.iso). - Bränn den därefter på CD. Det är en
mycket stor fil (nästan 700MB) så omsorgsfull bränning (ej högsta fart!) ger
mindre chans till fel.

Med denna CD kan du starta Ubuntu direkt på din dator (förutsatt att den har
CD-läsare). Där finns även valmöjligheter för "riktig" installation av Ubuntu
enligt alternativ 1 eller 2, men din dator ändras inte på något sätt ifall du
bara provar Ubuntu.

Om du föredrar alternativ 3, vilket liknar alternativ 2 men där du alltid
startar datorn med Windows och därefter kör Ubuntu "inne i Windows" finns
anvisningar på http://ubuntu.se/wiki/Installera_Ubuntu_med_Wubi . Man
installerar helt enkelt ett Windows-program.

Om du väljer alternativ 1 måste du förstås ta kopior på alla datafiler som du
vill ha kvar, eftersom hela hårddisken kommer att formateras om. Sådan
kopiering rekommenderas även för alternativ 2 ifall något oförutsett
inträffar. Att kopiera dem till USB-minne kan väl vara enklast.

MERA ATT TÄNKA PÅ

Din laptop som ska åtgärdas måste ha en hyfsad bredbandsanslutning, eftersom
alla alternativ förutsätter att huvuddelen av installationen tankas ned från
nätet (en CD rymmer inte allt som behövs).

Om du väljer alternativ 3 och du är trådlöst ansluten via Windows bör det
duga. Om du däremot vill köra Ubuntu trådlöst direkt (alternativ 1 och 2)
fungerar det förstås inte förrän alla program som behövs har installerats.
Arbeta därför i första hand kabelanslutet.

Hur WLAN och skrivare överhuvudtaget fungerar med alternativ 3 (Wubi) vet jag
ingenting. Någon som vet?

Det kan behövas viss "handpåläggning" för att anpassa drivrutiner för trådlöst
nätverk (WLAN) och skrivare. Kontrollera till exempel med
http://openprinting.org/printer_list.cgi att din skrivare överhuvudtaget kan
fungera med Ubuntu (alltså med Linux). För information om Ubuntu/WLAN, se
till exempel http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=370108 .

REFLEXION

Det bästa skulle vara att kunna köpa en laptop med förinstallerad Linux - vadå
Linux? Tja, varför inte Debian basic + tillvalswitch som köparen ställer före
komplettering av installationen = Ubuntu, ...?? Utopiskt?

Tore