[hjalp] Ipod nano i Linux

"Anders S. Lindbäck" anders.lindback at linuxbolaget.se
Tors Jan 3 13:31:21 CET 2008

Maha Assad epostade redan 2008-01-03 12:58
> God fortsättning alla Linuxvänner!
> Fick en Ipod nano i julklapp (jättekul)!  Kopplade in den till min Linux och
> upptäckte att jag hade inte skrivrättigheter till densamma. Inga problem
> tänkte jag och körde "chmod", men det funkade inte. Har testat med olika
> Ipod-aplikationer som finns i Linux, både i Debian och i Linux-mint, men
> utan resultat. Gissa om jag är fötvivlad.
> Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.
> Karl-Johan

Jag tror att Ipod använder sig av FAT filsystemet så chmod finns det inget
stöd av på filsystemet.

Problemet är snarare att den är monterad så att du inte får skriva
till den som vanlig användare - prova att byta till root och se
om de inte kan skriva till din Ipod.

Det finns optioner till mount som ger vanliga användare rättigheter
att skriva till en monterad disk - lägg till dem när du monterar
din Ipod och det borde fungera bra även från din vanliga användare.
Läs manualsidan för mount för hur du ger rätt parametrar så du
slipper vara root för att skriva till ipoden.

Har själv ingen ipod så jag har aldrig provat det själv.