[hjalp] GNU/Linux med Telia mobilt bredband

Johan Nordström johan at digitalvillage.se
Tis Mars 4 11:08:49 CET 2008

Hej Mats!

Nu är jag inte säker på detta men det ska bara vara att skapa en koppling
enligt de andra operatörernas beskrivning. Dvs att modemet hittas som ett
vanligt telefonmodem och att du skriver in den vanliga strängen för
GPRS-uppkoppling som telefonnummer, ie "*99#". Vissa operatörer har förr i
tiden krävt att man har "wap" som användarnamn och inget lösenord/alt. "wap"
som lösenord men jag tror inte det behövs längre. I Mac OSX (som är det enda
jag testat det på) så hittas modemet som ett vanligt modem och jag behöver
bara köra med *99# som telefonnummer.

Tänk på att du förmodligen måste köra in modemet i en PC och köra
operatörens program och _avaktivera_ PIN-koden då i alla fall jag fick de
instruktionerna ifrån Tre, annars kommer din uppkoppling att misslyckas (den
kommer bara stå och försöka "ringa upp").

Lycka till!

Mvh
Johan