[hjalp] klona system

Patrik Strömberg patrik at cudobh.net
Sön Okt 26 10:16:59 CET 2008

2008/10/26 niclas jacobsson <njacobsson at yahoo.se>:
> Hej
> Behöver klona ett ubuntu 8 som det börjar bli trångt på hårddisken till en
> större hårdisk. Är det nån som känner till lämpligt program för ubuntu eller
> i alla fall en "deb" som jag göra detta smidigt med. Nån äkta kloning blir
> det ju inte eftersom den nya disken är större. Mitt system är urgammalt
> "uppgraderat" och välfungerande. Jag har tittat runt men hittar ingen som
> känns klockren så nu lutar det åt att lägga tid till ominstallation. Det
> vore kul om om jag kunde fortsätta köra på denna gamla installation "på en
> [...]

Hej Niclas..

Har lyckats att klona Ubuntu 8.04 system med open source projektet
Clonezilla (http://clonezilla.org/). Funkar kanonbra. Har testa förut
med Norton Ghost och liknande program men de gillas inte riktigt av
vare sig GRUB eller LILO, med Clonezilla inga problem.

Du kan a) lagra en image av systemet på en annan dator (SMB, SSH stöds
för uppkoppling) eller USB-disk eller som i ditt fall klona från disk
till disk.

När du är på siten är det Clonzilla Live du ska tanka ner och bränna ut på CD.

Lycka till!