[hjalp] Apache + PHP + MySQL, PEAR och Drupal

Carl-Erik Strandberg carl-erik.strandberg at friafunderingar.se
Sat Aug 1 15:06:31 CEST 2009

Hej,

Jag vill utvärdera CMS till min webbplats.
Jag har läst på webben om några olika CMS.
Jag tror att Drupal (http://drupal.org/) kan uppfylla mina behov.
Drupal verkar kraftfullt och flexibelt och bygger på öppen källkod.
Drupal är skriven i PHP och bygger på en kombination av Webbserver + PHP
+ SQL-server.
Jag tänker köra Drupal på kombination Apache + PHP + MySQL.
Om Drupal inte passar mig, så finns det flera andra CMS, som bygger på
samma serverkombination.
Innan jag lägger upp Drupal eller något annat CMS på min webbplats, vill
jag först testa och utvärdera detta lokalt på min hemmadator.

Jag har installerat Apache, PHP och MySQL på min hemmadator.
Apache och PHP fungerar båda helt OK och pratar med varandra, som de ska.
MySQL fungerar också helt OK fristående, men hittills kan inte PHP prata
med MySQL.
Vad jag förstår, måste jag ladda ner de rätta paketen till PHP från PEAR
(http://pear.php.net/), för att få den nödvändiga integrationen mellan
PHP och  MySQL.
Jag har kollat vilka paket, som finns i PEAR.
Det finns ett ganska stort antal databasrelaterade paket och det är
ganska svårt, att läsa sig till vad de gör.
Jag gissar, att det är i första hand MDB2, som jag ska använda, men jag
är inte säker.

Jag vill därför fråga, om det är någon som kan ge ett exakt svar på,
vilket eller vilka databasrelaterade paket, som jag behöver ladda ner
från PEAR, för att få PHP att prata med MySQL.
Jag vill helst inte testa mig fram och ladda ner en massa onödiga paket.

Med vänlig hälsning,
Carl-Erik Strandberg